Leta i den här bloggen

söndag 6 maj 2012

Lakrits vs. choklad


Det är ju alldeles självklart, alla kan inte tycka om samma bakverk. Jag älskade den här lakritskladdkakan och äter som bäst en bit till eftermiddagskaffet. Nästa gång kommer jag t.o.m. att ha i mera lakritspulver. Jag bjöd en del av familjen på kakan och citrongrädde igår, men alla var inte lika förtjusta förstås. Men om man riktigt tänker efter så är det inte alls konstigt att jag tycker om lakritskakan. Redan när jag var liten valde jag alltid en salmiakask som lördagsgodis. Småningom avancerade jag till salmiakpåse. Jag har ju tidigare skrivit om hur jag saknar salmiak, och då mest "Turkisk Peber", så nu har jag ju liksom blivit bönhörd! Det är mitt salmiakbegär som blivit tillfredsställt. Jag har ju inte heller någon gång varit speciellt förtjust i choklad utan har lärt mej att äta choklad när jag började med LCHF, alltså har salmiaken mycket djupare rötter i mej. Jag har t.ex. aldrig ätit en chokladglass före mitt LCHF-liv. Eller jo, jag har ätit och konstaterat att jag inte vill ha chokladglass. Men salmiakglass har jag däremot ätit! Mums! Nu tänker jag bara på att jag har glassmaskinens kylskål i frysen redan...

Receptet på lakritskladdkakan finns här!


4 kommentarer:

Margot sa...

Jag älskar oxå lakrits så den kakan ska jag definitivt testa! Smakar den mycket lakrits kanske jag får ha kakan för mig själv:))
Ha en skön söndag!

Fisken Svea sa...

Jag tror du kommer att tycka om kakan då! =) Ha du också en skön söndag!

LINA LUNDBERG MammaLivet på landet sa...

Oj va gott det såg ut, mumms!

Fisken Svea sa...

Ja det var sååå gott!