Leta i den här bloggen

tisdag 2 december 2008

Blomkålsmos


Okej, Orange, här får du receptet på blomkålsmos! Ursprungligen är receptet taget från Airams matblogg och ser ut så här:


Airams blomkålsmos 4-5 portioner:
Ett ordentligt stort blomkålshuvud eller två mindre (låt gärna lite av stammen hänga med)
2dl vispgrädde
50gram smör
2msk len mjuk och mild ost (färskost, glada kon, mascarpone e.d.)
Salt&peppar

Skär/bryt blomkålen i buketter. Värm/hetta under tiden upp grädden i större tjockbottnad kastrull. Lägg i blomkålsbuketterna och smöret. Salta.
Stormkoka 5-10min med lock. Rör emellanåt och checka av att det inte bränner i botten. Ta av locket och koka under uppsikt tills det mesta av vätskan kokat in och kålen är mosig och ganska fast. Tag från värmen och vispa med tex elvisp. OBS - oavsett vilken elektrisk maskin man använder är det viktigt att köra ner vispen ända ner i botten först och sedan starta på låg hastighet eller med korta pulsar. Annars pratar vi blomkålsrappat kök. Tillsätt osten (jag (=Airam) tog Glada Kon och det blev fantastiskt gott) som bindemedel. Krydda med mald vitpeppar och mer salt om det behövs.

Nu gör ju inte jag exakt såhär. T.ex. så saltar jag inte förrän i slutskedet, för det bränner garanterat i botten om man kokar en mjölkprodukt med salt! Och så använder jag faktiskt ingen mixer eller visp, utan när grädden börjar vara bortkokad använder jag en trägaffel och trycker sönder kålen, lika för både blomkål och broccoli. Osten tycker jag är ganska onödig, det är lika gott utan, men annars har jag använt mascarpone. Och vill man ha en låda av det hela sätter man det i en ugnsform, river lite ost över och gratinerar. (som på bilden).
Så där, det var väl inte så svårt? Lycka till Orange!

9 kommentarer:

alegni sa...

tack för receptet! det där blir årets jullåda tror jag bestämt.

Fisken Svea sa...

Alegni: Det blir det här också! =)

Anonym sa...

Tack!

Inte alls svårt, men det är svårt när man inte alls kan. Jag har inte sett nåt recept förr.

Tusen tack! Har både grädde och blomkål hemma, men har haft många slarvdagar nu pga lillajulen och mat med släkten...

alegni sa...

jag lagade en sån igår, men kokade blomkålen i saltat vatten med lite smör i. sen mosade jag blomkålen med en potatisstöt o blandade i smör, grädde o riven ost, hällde sörjan i två ugnsformar o strödde lite mer ost ovanpå o gräddade i ugnen en stund. lådan blev jättegod! den ena åkte i frysen o tas fram till jul :)
(lustig ordverifiering den här gången: lortin)

Fisken Svea sa...

Alegni: Mums, det blev säkert jättebra det också, kanske t.o.m. bättre?? Problemet med den här rätten är ju att smöret avskiljs när man värmer upp blomkålsmosen, undrar om det gör det med din variant också?
(Hoppas att ordverifieringen inte var ett omen gällande maten... :D)

alegni sa...

inga problem med smöret här inte :)

Fisken Svea sa...

Alegni: Så bra! Då prövar jag din variant nästa gång!

Anonym sa...

Kan man göra mos på brockoli också, för jag är inte så förtjust i blomkål! Finns det andra "mosförslag" också?/Janina

Fisken Svea sa...

Det kan man! Och det var faktiskt nån som sa att den mosen t.o.m. är godare än blomkålsmosen!