Leta i den här bloggen

fredag 27 november 2009

Julgodis!


Vilken diet man än har så vill man ha det där lilla extra på jul, och snart är julen här så det börjar bli dags med julgodisrecepten! Det här receptet har jag klippt ur en reklamtidning för någon vecka sedan. Man skulle använda mörk hushållschoklad, men jag använde förstås 70%-ig sådan, Fazers dessutom.

TRYFFEL
1 dl vispgrädde
150 g choklad
smaksättning enligt smak, t.ex.
mint, rosmarin, rom, kaffe, apelsin, nötter, chili eller kokos.

Hetta upp grädden. Blanda i chokladen (små bitar) och rör om till en jämn smet. Krydda som du vill, om du vill. Klicka ut i karamellformar eller på papper.

Jag smaksatte hela smeten med en aning pulverkaffe, ca.½ tsk, och sen toppade jag några med kokos, några med mandel och resten utan topping. Det blev jättegoda tryffelgodisar som smälte i munnen.

Sen var det ju bara att komma ihåg att inte äta alla på en gång, fast om man gör det tror jag inte man vill ha mera choklad den här julen... ;)

6 kommentarer:

Benita sa...

Du är en pärla Svea! Ditt recept lyser upp en grå trist fredag för en som gärna vill ha någonting smått med kaffet. TACK!

Fisken Svea sa...

Tack Benita! =)

Ann-Pann sa...

Intygar att det smakade TOPPEN!!!

Anonym sa...

Ja kan ge ett skriftlit intyg jag å på att di e gudomlit god!!! Speciellt temdee me rommin...slurp!!/snålsystron

Fisken Svea sa...

Ann-Pann & Skweddan: Jag misstänkte att ni tyckte om dem! ;) Å synd att Ann missade de som hade en skvätt Stroh Rom i sig för de var ju faktiskt smaskiga!

Ann-Pann sa...

Fast jag kan ju lägga in en beställning på såna då! Knaksi next time...*hoppas hoppas hoppas*