Leta i den här bloggen

lördag 11 april 2009

LCHF-pasha


Så här i sista stund på påsklördag har jag ett recept att komma med! Jag har experimenterat lite med pasha, för det måste jag absolut få på påsk! Jag utgick från det vanliga pasha-receptet men använde yoghurt istället för kvarg/kesella. Få se sen om den går att äta...

LCHF-pasha

ca. 1½ dl vispgrädde
ca. 50 g smör
1 äggula
½ tsk vanilla
2 dl turkisk yoghurt
½ apelsin + ½ apelsin

Vispa grädden. I en annan skål vispar du smöret till en mjuk massa. Vispa ner äggulan i smöret. Blanda i ½ tsk vaniljsocker eller (vaniljpulver om du har). Blanda ihop grädden med det andra. Rör ner mandelkrosset. Filéa apelsinen, så hinnan lämnar bort från klyftorna. Finfördela apelsinköttet och rör ner i pashan. Täck en sil med kaffefilter. Sätt i pasha-massan. Ställ i kylskåpet att rinna av ett par timmar. Serveras med resten av apelsinen.
GLAD PÅSK!

Uppdatering: Pashan var JÄTTEGOD! Det var en ytterst liten mängd vätska som rann bort, så jag tror att det momentet kan hoppas över!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har nämt mandelkross i texten, men det finns inte med bland ingredienserna.... :)
Hälsningar Nina

Fisken Svea sa...

Intressant... Men jag har nog haft i någon matsked av det. =) Nu har jag förresten testat ett annat pasharecept som jag ska skriva om i ett nytt inlägg! =)