Leta i den här bloggen

lördag 6 december 2008

Majonnäsen


Receptet på Alegnis majonnäs finns på en lite svåråtkomlig plats, men nu ska ni få det alldeles lättillgängligt och synligt!

Alegnis majonnäs
2 ägg
1 krm vitpeppar
2 krm salt
1 msk fransk senap
1 msk ättika
matolja -tills majonnäsen uppnår önskad konsistens i matberedare eller blender.

Blanda allt utom oljan först o tillsätt därefter oljan i en stråle.

Jag mätte inte upp oljan, men det måste ha varit nära 2 dl jag blandade i eftersom jag ville ha en bredbar majonnäs. Och hur konstigt det än låter så blir majonnäsen tjockare ju mera olja du har i! Och kom ihåg att strila ner oljan i en smal stråle!! Annars blir det till ingenting (oljan blandar sig inte med de andra ingredienserna).

Ha en skön självständighetsdag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

HIttade hit via en länk från....nån..?!
Och en härlig blogg hittade jag med många recept ! Det uppskattar jag mycket,nu ska jag kika vidare vad du kan tänkas bjuda på ! Ville bara lämna en hälsning och säga att hit återkommer jag gärna ! Sätts på favvolistan / mvh Bittan
viktsteg.blogg.se

Fisken Svea sa...

Bittan: Kanske du kom in här via kostdoktorn.se där jag länkat hit idag? =) Men hur som helst är du så välkommen och jag hoppas att du hittar några recept att testa! =)