Leta i den här bloggen

fredag 21 november 2008

Fakirbiffar


I Skaldemans bok "GI-noll" finns receptet på "Fakirbiffar". Jag har inte följt receptet slaviskt, utan blandar ihop dem på en höft, eller i en bunke... (Mera hygieniskt med en bunke.) Och så gör jag alltid en stor sats så att man har att äta i några dagar. Det här är Skaldemans recept, men det går att variera så man får en bra konsistens!

Fakirbiffar
ca.1 kg blandfärs (både gris- och nötkött)
ca.10 äggulor
ca.5 dl vispgrädde
salt och peppar (variera gärna med kryddpeppar!)
(ev.lite hackad lök)

Blanda ihop alla ingredienserna. Stek ett smakprov och krydda mer ifall det behövs. Blanda i mera grädde om du tycker att det är för tjockt. Forma 3 stora biffar i stekpannan och stek på medelhög värme (på 4:an på en skala 1-6). När köttsaften kommer upp på ytan är det dags att svänga biffen.

Smaklig måltid och trevlig helg!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Idag tar jag steg två på min Lchf/Gi-resa. Jag gör middag till mig själv, Älsklingen och 3 bonusbarn. Griskött i ugnen åt oss alla samt potatismos åt dem och blomkålsmos åt mig (ska nog tvinga i lite i Älsklingen också). Inte är det så invecklat. Det är värre när man blir BJUDEN på mat...

Fisken Svea sa...

Orange: Heja heja!!!! Absolut ska ALLA smaka på blomkålsmosen! Det är sååå gott! Jag gjorde en blomkålsmoslåda jag igår, som alternativ till kålrots- och morotslåda. Lade bara mosen i en ugnsform, rev lite Gouda-ost över och gratienerade i ugn! Gott!

Fisken Svea sa...

ORANGE: Förresten, det där när man blir bjuden på mat, det brukar för det mesta gå bra att äta av det som bjuds, och nog får man fuska lite såna gånger och ta av såsen fast det är mjöl i, t.ex.. Det är ju huvudsaken att man normalt håller sig till sin diet och att undantagen är just undantag! =)

alegni sa...

nu har jag testat också detta recept o biffarna blev minst lika goda som mina vanliga köttfärsbiffar! tack!

Bettan sa...

Halloj!

Jag är ganska mycket nybörjare men undrar nu hur det kan vara fakir om det innehåller kolhydrater? Jag har fått för mig att fakir är noll kolhydrater.
Har jag alldeles fel?

Mvh//Bettan