Leta i den här bloggen

torsdag 15 oktober 2009

Broccolisoppa


När man har tandvärk och absolut inte kan tugga, inte vill ha mat men ändå måste äta, då är en soppa perfekt! Men för att börja från början, frukosten kan vara ett problem om man som jag äter sin ost varje morgon. Nödlösningen var inte alls dålig - 2 kokta ägg (6 minuters så att gulan var en aning lös men inte rinnig) som jag finfördelade på en tallrik och blandade med en rejäl klick smör som fick smälta. Hur gott som helst!

Men soppan då. Jag ville ha broccoli och purjo, men det går med bara en sort också, liksom med blomkål. När det gäller färskosten är det en smaksak vilken sort man vill ha, örtträdgård tror jag den hette som jag använde.

PURJO-BROCCOLI-SOPPA

1 l vatten
½ purjolök
2 små knippen broccoli
buljong eller fond (utan E621)
1-2 dl grädde
färskost
svartpeppar
smörklick

Koka upp vattnet. Smaksätt med buljong eller fond. Sätt i grönsakerna och koka dem mjuka. Häll bort ca ½ l av buljongen. Spara ifall du behöver den sen! Mixa grönsakerna. Tillsätt grädde, färskost och peppar och smaka av. Servera med en smörklick i. Smaskens! Naturligtvis kan man också servera med en kokt ägghalva i om man vill!

Inga kommentarer: