Leta i den här bloggen

söndag 10 augusti 2008

Varma smörgåsar


En vanlig helg-kvällsmat här brukar vara varma smörgåsar. Det är enkelt och gott, och uppskattas av alla. Igår var det dags igen så jag komponerade ihop egna LCHF/GI-varianter, och gissa vilka som såg godast ut! En enda "smörgås" klarade jag av, och den var jag mätt på i 5 timmar! Här kommer receptet:

Varmasmörgåsar (LCHF / GI)
"Brödet" är Skaldemans "Ostbröd"

125 g grynost (fast jag använde crémè fraiche nu sist)
1½-2 dl riven ost (75-100g)
3 ägg
kryddor och lite salt

Hårdvispa äggvitorna. Mosa ihop grynosten och äggulorna med stavmixer. Rör i den rivna osten. Krydda enligt smak (jag brukar bara använda lite chilipeppar och salt). Vänd försiktigt i den vispade äggvitan. Klicka ut (ca.8 bröd) på bakplåtspapper och grädda i 175 grader i ca.20 min. (Man kan frysa "bröden" ifall man hinner... ;))

Fyllningen till varma smörgåsarna:
riven ost
medwurst
malet kött (gris-nöt)
lök
tomat
fetaost

Bryn lök och malet kött. Krydda med buljong och lite peppar, eller enligt smak.
Sätt först lite riven ost på brödet, sen ett par medwurstskivor, en rejäl hög med kött, tomat och fetaost och toppa med en näve riven ost.
Grädda i 200 graders värme tills osten smält och fått fin färg.
Serveras med coleslaw. Smaklig måltid!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad detta låter gott... månne det blir varma smörgåsar till kvällsmat idag.

Anonym sa...

Låter enkelt och gott...:)

Fisken Svea sa...

"Brödet" är lite "prackot" att göra, men med dubbelsats (i varmluftsugn) behöver man inte tillreda dem så ofta. Själva varm-smörgås-tillredningen gick i ett nafs! =)

Anonym sa...

Igen ett smarrigt recept från dej :)

Anonym sa...

Hos oss är det också någon som precis har bytt från GI till LCHF, så tack för receptet! Ska laga det någon gång och om det uppskattas :)

Fisken Svea sa...

Tant Heikki: Japp, håll till godo! =)

Linn: Man kan hitta på allt möjligt gott som är LCHF, och så får man använda sin fantasi! =)

alegni sa...

de där var ju riktigt goda de också! jag vaktar dem som en hök... för jag vill ju äta upp alla SJÄLV!

Fisken Svea sa...

Alegni: Jaaa, jag vet!!! De är ju såååå goda!!!!

Anja sa...

Hej, spännande recept, men vad är "grynost"? Måste prova...
//anja

Fisken Svea sa...

Anja: Oj, det har jag inte tänkt på, att ni som bor i Sverige inte har "grynost", men ni har "keso" och det är samma sak! =)