Leta i den här bloggen

söndag 18 januari 2009

Söndagslunch


Ibland känner man att allt stämmer. Så var det idag. När maten var upplagd kunde jag inte börja äta, jag måste ju fotografera först! Det blev en laxfilé, chèvrepaprika, chili-vitlöks-koriander-oliver och majonnäs. Och tänk, det var precis så gott som det ser ut!
Laxen blev faktiskt ovanligt god, och det tror jag berodde på den nya kryddkvarnen jag köpte - en citronpeppar-dill-krydda för "Lemonpepper & dill" från Santa Maria. Verkligen en kryddkvarn att rekommendera! För övrigt tillreder jag min laxfilé på följande sätt:

Fiskens laxfilé
ca. 1 kg laxfilé
kryddor enligt tycke och smak (citronpeppar och dill är aldrig fel)
1 fiskbuljongtärning
ca.3 dl vatten
ca.3 dl grädde
ev. någon trevlig färskost, ca.100 g

Placera filén på en ugnsplåt. Salta och krydda. Klicka ut färskosten. Smula sönder buljongtärningen runt filén. Häll över vattnet. Grädda i 200 graders värme ca.15 min., då häller man grädden runt fisken och gräddar ca.15 min. till, eller tills fisken ser klar ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja fast citronpeppar innehåller E 621, elder ha du hitta na som e utan?

Fisken Svea sa...

Ja det har jag! Kryddkvarnen jag köpte var inte alls det jag skrev, utan "Lemon pepper & dill" (snacka om svengelska) och den innehåller ingen E621!