Leta i den här bloggen

lördag 21 november 2009

Lunchlådan


Äta bör man annars dör man! Alltså måste man äta i jobbet också. Mina jobbarkompisar tycker bäst om att äta ute, men inte jag. Det händer någon gång i månaden och då har jag mina favoritställen där jag vet att jag kan äta mej mätt utan kolhydrater och där maten är bra kryddad! Torsdagar kan vara ett problem eftersom så många anser att den dagen är lagstadgad soppdag...
Men det var ju inte problemen jag skulle fokusera på nu, utan möjligheterna!
När jag tar med mej lunch till jobbet är det antingen rester eller en enkel och snabblagad variant att tillreda. Jag har t.ex. alltid ägg i kylskåpet på jobbet, så behöver jag bara ta med mej något att äta med. I fredags däremot hade jag en ljusare stund när jag packade ner lunchen på morgonen! Jag stod som vanligt och stirrade i kylskåpet innan jag kom på det, tog ut resten av den grillade kycklingen jag hade köpt dagen innan, salsadip och en stor champinjon. Av kycklingen tog jag hela bröstbiten, skar stora bitar rakt ner i en matlåda. Champinjonen fick också smaka på kniven och sen dela utrymme med kycklingbitarna. Ovanpå dessa malde jag ner lite kryddor. I en liten burk tog jag med salsadip. Och så en gräddburk förstås! På lunchen fräste jag kyckling- och champinjonbitarna i smör i stekpanna, hällde på grädde och blandade i salsan och så fick det puttra på en stund tills vätskan hade reducerat och såsen var simmig och hade trevlig färg. Tyvärr tänkte jag inte på att ha med kameran för att fotografera underverket, men tro mej, det var delikat!

Kyckling-champinjon-snabbis
1 bröstbit av en grillad kyckling
1 stor färsk champinjon
kycklingkrydda
½ dl salsadip
1-1½ dl grädde

Fräs kyckling och champinjon i smör. Krydda. Häll på grädden, blanda i salsan. Puttra en stund. Ät och njut!

4 kommentarer:

Marica sa...

Jag kan anställa dig som kock. Here is the deal: du kockar åt mig och jag kan *fniss* funka som din omutbara PT. Vips blir jag smal och deffad som få och även dina magrutor syns till sommarn. När börjar vi?

Fisken Svea sa...

Oj så trött jag blev nu... Jag har ju en sinuit nu just så det passar ju inte att träna då... *flackar med blicken och tänker frenetiskt på en bra ursäkt*

Marica sa...

Jag tror att det finns en gräns för hur länge man kan ha sinuit..

Fisken Svea sa...

Njäe... Den kan ju bli kronisk... :P