Leta i den här bloggen

måndag 13 juli 2009

Kycklingpaj!

Jag vägde mej häromdagen. Eftersom jag varit på sommarstugan ett tag och dessutom haft bihåleinflammation med både antibiotika och värkmedicin hade jag räknat med en viktuppgång. Därför blev jag väldigt förvånad och glad när vågen visade 2 kg mindre än före midsommar! Så nu undrar jag om mina muskler förtvinat, om jag ätit mindre än vanligt eller om jag helt enkelt hållit mej mätt på det som runnit bakvägen från mina bihålor... Jag har åtminstone inte rört på mej! Men vi har ju faktiskt grillat mycket och ätit verkligt strikt LCHF...Nu passar det väl bra med ett recept efter det här???? Jag lagade en kycklingpaj med LCHF-vänlig botten! Sesambrödet fick vara pajbotten, men jag hade för lite sesamfrön och skulle därför nöja mej med en halv sats, men det hade jag glömt när jag kom till ägg och ost... Men botten blev bra! Förgräddade den 8 minuter och fyllde sedan med pajskalet med:
½ grillad kyckling
150 g färska champinjoner
1 gul lök
½ burk salsa dipsås (typ Old El Paso Thick´n Chunky Salsa)
100 g Philadelphiaost
3 dl riven ost, helst cheddar men jag använde vanlig gräddost

Bryn kycklingbitar, lök och champinjoner. Tillsätt salsan och Philadelphiaosten. Rör om bra! Strö riven ost över och gratinera i 10-15 minuter i 225-gradig ugn.
En jättegod paj som alla gillade!

6 kommentarer:

orange sa...

Jag förmodar att Philadelphiaosten är 100 gram och inte 100 askar?! :):):)

Fisken Svea sa...

Haha! Du är verkligen på alerten! Tack!

lena sa...

VAr köper du ditt fiberhusk? JAg har inte hittat det ännu i de äffärer jag kommit ihåg att kolla i.

Fisken Svea sa...

Fiberhust finns nog i vanliga matvaruaffärer, men jag köpte från hälsoboden eftersom det var billigare där. Annars kan man använda psylliumfrön lika bra. De finns bredvid bakpulvret i affärerna! Fiberhusk finns antagligen på samma hylla som glutenfritt!

Milla sa...

Hej!
Jag hittade hit när jag sökte på Choklad mousse. Och klickade på den länken som du hade lagt ut till den moussen som du hade ätit.
Men när jag klickade på den så funkade den inte :(
Hade tänkt göra en mousse som ändå var lite enkel och när du skrev att den var gudomlig så tänkte jag testa.
har du den sidan eller länken någon annan stans eller kanske rent av receptet?
Kramar camilla

Fisken Svea sa...

Jag ser att Lindahls har uppdaterat sina recpt, men här är den nya länken - http://www.lindahlsmejeri.com/recept/efterraetter-och-bakverk/kraem,-mousse,-fromage/chokladmousse.aspx
De som inte går på sockerfri diet tycker att den här moussen är för syrlig, men jag tycker ju om sånt som är syrligt. =)