Leta i den här bloggen

lördag 1 maj 2010

Valborgsbuffé


Så var det äntligen dags för den årliga vårbuffén på valborgsmässoafton! Eftersom vi inte hade riktigt rätta vädret för att inleda grillsäsongen fick det bli en tjälknöl i ugnen istället. Potatissallad hör till standardmaten, så också iår. Och jag, jag hade en egen "potatissallad" som fick utnämningen "godast på bordet" av 13-åriga systerdottern! Inte dåligt alls! Gravlax, chilimarinerade räkor, kokta ägg, majonnäs, sallad var också gott, och så efterrätten då förstås, chokladpannacotta. Ett torrt vitt vin var inte heller fy skam.

Men nu är det förstås den alternativa potatissalladen som är pudelns kärna i detta inlägg. Var är väl en sommarkväll vid grillen utan en potatissallad!?!
Jag tog igen till min räddare i nöden - zucchinin! Här är receptet:

LCHF-"potatissallad"
1 zucchini
vårlök (alt. purjolök)
majonnäs
créme fraiche
salt
svartpeppar
ättiksgurka och
gröna ärter ska jag tillsätta nästa gång!

Zucchinin skalas och skäres i kubikcentimeterstora tärningar och fräses i het stekpanna och mycket smör. Häll över i en glas- eller porslinsskål och låt svalna. Tillsätt klippt eller skuren vårlök. Sätt i en rejäl klick majonnäs och ungefär lika mycket créme fraiche, salta, peppra och rör om. Nästa gång blir det ännu godare, för då ska jag blanda i ättiksgurka och gröna ärter också!

6 kommentarer:

Maj-Britt sa...

Tack för "pot"-sallads resepter, det ska jag pröva

Jörgen sa...

testade det och hade i lite för mycket majonäs(kan man ha FÖR mycket?) men skall testa igen med lite minder. god smak var det ialla fall

Fisken Svea sa...

Maj-Britt: Hoppas det smakar!

Jörgen: Jag tror att man kan det, men det ska mycket till då! ;) Hoppas på bättre dosering till nästa gång! =)

Dalkulla4ever sa...

Provade nyss detta recept, men tog färsk hackad gurka och lite gul lök samt gräslök istället. serverade med osröverbakad ljummen laxfile :) blev supergott!
tack för receptet :)

// Victoria

Dalkulla4ever sa...

OST ÖVERBAKAD ska det va o inget annat

Fisken Svea sa...

Jag gissade att det var "ostöverdragen" du menade! ;) Det blev säkert både fräscht och gott med färsk gurka, gul lök och gräslök! Det ska jag testa nästa gång! Tack för tipset! =)