Leta i den här bloggen

fredag 21 november 2008

Lasagne


Nu har vi ätit "GI-lasagne" två kvällar. Synd att den inte räckte längre än så... Och så ska ni ju få receptet! Jag var inte riktigt nöjd med min kryddning, jag borde ha saltat och pepprat köttfärsen redan i stekpannan, men nu gjorde jag ju inte det... Nästa gång!

LASAGNE
1 stor squash (Zucchini)
1 tsk salt
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
olivolja (jag använde förstås smör)
500 g nötfärs
1 burk krossade tomater
1 lagerblad
2 tsk torkad basilika och oregano
salt och svartpeppar
smör
1½ dl grädde
1 paket mozzarella

Sätt ugnen på 225 grader. Skiva squashen på längden, eller skär i stavar på tvären. Lägg skivorna/stavarna på en handduk och strö salt över för att dra ut onödig vätska. Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja någon minut. Lägg upp på ett fat. Bryn köttfärsen i olivolja. Tillsätt stekt lök, krossade tomater, lagerblad och örter. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt koka i ca. 10 minuter. Smörj en ugnsfast form med smör och lägg ett lager med squash på botten. Varva med köttfärssås, ett lager squash, köttfärssås och sist ett lager squash på toppen. Häll på grädden. Riv mozzarellan och strö över gratängen. Gratinera i ugn 20-30 minuter eller tills gratängen fått fin färg.
(Nettokolhydrater/portion = 4)

(Receptet har jag fått av en väninna, som kopierat det ur en tidning eller bok, vet tyvärr inte vilken...)

4 kommentarer:

Marica sa...

Den har jag också gjort men med feta ost i stället för mozarella, mums. Annars har jag syndat med bröd nu dock hembakt dinkelbröd med lågt GI men saken är den att min mage blev helt i oställning.

Fisken Svea sa...

Oj jaaa, feta istället för mozzarella låter som en bra idé! Jag hade förresten använt färsk mozzarella inuti lasagnen och riven ovanpå! (För det tipsade syster Skweed om!)
Jag vet vad du menar om magen blev i oställning med bröd! När jag testade bröd en gång, när jag ännu GI:ade, fick jag så svåra magsmärtor att jag sket i det. Eller alltså jag struntade i att äta bröd... :P

Marcus sa...

Tack för receptet. Det här var kanongott.

Fisken Svea sa...

Kul att du också tyckte, det är ju så gott!