Leta i den här bloggen

onsdag 6 augusti 2008

Tonfisksåsen min!


Nu gör jag något som jag inte gjort förr, jag kopierar ett inlägg ur min andra blogg och lägger upp här! Fattar inte hur jag kan göra så... *skäms* Men, visst har bloggen.fi blivit bra mycket bättre, men några inläggskategorier har de inte fått fixat än, så för att lättare hitta mina recept så är det ju här jag vill ha dem!

Jag lagade min tonfisksås igårkväll och började fundera om jag gett er det receptet. För säkerhetsskull får ni det nu. Det är snabblagat, gott och GI. Sen kan man ju välja vad man vill servera såsen med - ris, makaroner eller kokta ägg om man är lika GI som jag. Såsen ska vara tjock!

Fiskens tonfisksås
2 lökar eller en bit purjolök
3 burkar tonfisk i olja
2 dl vispgrädde
4 tomater eller en burk krossade tomater
en liten burk ananasbitar eller ½ dl juice (lämnas bort vid GI-versionen!)
citronpeppar

Hacka och fräs löken. Blanda i tonfisken, rör om och blanda i grädden och tomaterna. Krydda ordentligt med citronpeppar. Låt puttra en liten stund, men inte för länge, då blir det tonfiskgröt...

4 kommentarer:

Marica sa...

För hur många pers blir det? VISPGRÄDDE ??? GI i all heder men grädde???? Annars låter det helt mumsigt, jag brukar göra en sås på lite mjölk, lök, kryddor som finns till hands. Meeen *suckar* din är säääkert goodare, jag ääälskar grädde ju...

Fisken Svea sa...

Den här satsen räcker åt ca.4 pers, och ska det vara GI så behövs grädden! Mjölk är bara för mesar!!! :P Jag läste idag att ifall man misstänker att man har för högt GI i maten så är det bara att hälla på lite grädde! =)

Marica sa...

Men Herre G***d säger jag bara, nån måste nog hjärntvätta mig innan jag klarar av att göra det!!!!

Fisken Svea sa...

Japp, det behövs nog hjärntvätt innan GI går in, och ännu mera hjärntvätt innan LCHF-dieten går in. Det är nämligen den jag håller numera! =)