Leta i den här bloggen

lördag 6 mars 2010

Sås eller soppa?


Det började med att jag tillredde en hel laxfilé. Nästa dag åt vi också av laxen. När bara en portion återstod av resterna var det jag som skulle äta lax, men hur?? Jag ville ha en sås. Med kokt blomkål. Sagt och gjort, jag hällde grädde i en liten kastrull, Philadelphiaost och så i med laxbitarna, lite citronpeppar och lite salt. Blomkålen var lagom tuggvänlig och så på med såsen. Gott! Men alldeles för mycket sås till den lilla fiskmängden jag hade fiskat upp ur såsen. Synd, för såsen var verkligen god, fyllig och krämig, precis som jag vill ha såser. Medan jag stod där och harmades över såsen fick jag idén, jag skulle ta den med till jobbet och tillreda en räksås nästa dag! Morgonpromenaden till jobbet nästa morgon gick alltså in via affären som öppnar tidigt. En påse med räkor modell större inhandlades. (Det finns ju räkor i snorkråkestorlek också...) På lunchen kokade jag ägg, värmde såsen, slängde i halva påsen med räkor och lät puttra tills räkorna var genomvärmda. När jag skulle ta fram tallriken åt mej stannade jag, stirrade i tallriksskåpet, kände hur hjärnan arbetade på högvarv och så - ping - föll polletten ner - jag skulle ha en djuptallrik! Såsen hade nämligen blivit lite tunnare nu när räkorna vätskade av sig, och smaken var som en ljuvligt krämig, fyllig räksoppa! Jag hällde alltså upp såsen som härmed döptes till soppa, skalade och delade ett kokt ägg och så - TADAA - min alldeles egna räksoppa! Efter att jag hade fotograferat tallriken kom jag dessutom på att jag skulle ha i en klick smör, och det var ännu en fin idé! ÄNNU godare blev det! Ni får både sås- och soppreceptet!

Fiskens fisksås

2 dl grädde
½ ask Philadelphia-ost
citronpeppar
lax eller annan god fisk
salt

Koka upp grädden med osten. Blanda i fiskbitarna och citronpepparn. Puttra en liten stund. Smaka av, salta.

Fiskens räksoppa
Antingen rester av såsen eller så gör du en ny sås för soppan! Istället för fiskresterna kan antagligen en fiskfond eller -buljong användas.
ca.100 g räkor
smörklick

Koka upp såsen, blanda i räkorna. Låt puttra tills räkorna är genomvarma. Servera med en smörklick och kokt ägg.

Smaklig måltid!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vilken härlig sida du har! Går in med jämna mellanrum och låter mig inspereras...:)

Har du gått ner i vikt med lchf?

Jag har hållt på ett tag och går ner mycket sakta men mår kanon bra!

Och så mycket go mat man får äta , det tycker vi skåningar om ;)

Skickar några soliga hälsningar från södra skåne! Silvia

Anonym sa...

...fast he kan jo itt va tin räksåppo...fö ja ha ju laga precis lika jag å...fniss...fast he ju min he, som ja ha laga alltså. Hmh!

Fisken Svea sa...

Tack, Silvia! Alltid lika roligt att ha kunnat inspirera någon! =)

Nej, jag har inte gått ner i vikt med LCHF, för jag höll mej till GI-diet i 11 månader först och gick då ner 13 kg men magen mådde inte så bra på de 11 månaderna så jag testade LCHF, magen blev glad och jag också! Men jag håller min vikt, och det är jag nöjd med!
Ja visst får man äta mycket god mat! Vi är ju inga martyrer som vill svälta! ;)
Tack för de soliga hälsningarna, det behövs här i Österbotten där det bara snöar... =)

Alltså "Anonym", som är min syster, och jag har samma kretskort! Det är ju inte första gången sånt här händer... Eller hur???? Hmh!

Anonym sa...

Ser och låter alldeles fantastiskt gott!!! Tack än en gång för bra tips!

Fisken Svea sa...

Roligt om du får tips här! Och soppan ÄR verkligen god! =)