Leta i den här bloggen

torsdag 28 augusti 2008

Makaronilåda utan makaroner...


Att hålla en speciell diet är inte alltid så enkelt, åtminstone när det gäller matlagning. När bara hjälten och jag är hemma får han så lov och nöja sig med LCHF- eller GI-kost, men när huset är fullt av avkommor och tillkommor n(visst heter det så? *fnissar*) är det bäst att koka vanlig husmanskost. För rättvisans skull försöker jag då få min LCHF-maträtt ganska lik deras mat. Så också idag. När jag lagade en helt vanlig makaronilåda åt de övriga familjemedlemmarna gjorde jag en LCHF-låda åt mej! Så här gjorde jag:

LCHF-låda utan makaroner...
400 g malet kött
1 lök
2 stora färska champinjoner
kokt blomkål
2 dl grädde
2 ägg

Bryn malet kött, krydda enligt eget önskemål. Bryn lök och svamp. Blanda ihop i en ugnsform. Koka blomkål ca.10 min och blanda ihop med det övriga. Vispa ägg och grädde och häll över. Gratinera i ugn tills lådan fått fin färg! Lätt som en plätt! ;)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Va gott de låter! Sådär på tal om blomkål kan ja tipsa om mosad sådan. Istället för potatisvarianten. Typ samma konsistens, och smakar helt okej med rätt kryddor, även för icke dietare

Fisken Svea sa...

Linn: Jag har också lagat blomkålsmos nån gång, men jag har inte riktigt fått den rätta kryddningen än...

Marica sa...

Halloj !
SEN när jag får äta mjölkprodukter igen ska jag testa den!!!! Men nu får jag INTE äta sånt på ett tag, jag ska ner i nästan obefintligt med kolisar =)
Måste passa på att skåla i rödvin i helgen för sen är det finito....

Fisken Svea sa...

Kaimas: WOW! Jag är impad! Vilken hårding du är när det gäller! Du som undrade varifrån jag fick min inspiration! =)

Anonym sa...

Låter gott! Själv gjorde jag en potatisgratäng utan potatis. Med lätt brynt vitkål, lök och gul paprika. Som jag varvade i en form med en ask philadelfiaost och grädde. Saltade och pepprade. Och det var mums!

Mollalena sa...

Ha! Satt just och laddade för att skriva ett inlägg med samma rubrik.
I mitt fall var jag tvungen att hitta på ett recept utan mjökprotein också.

Istället för grädde och ägg tog jag kokosmjölk och ägg. 1 ägg per dl kokosmjölk (i mitt fall sex ägg till drygt 6 dl kokosmjölk och 800 gram blandfärs). Kryddningen fick ju bli lite mera asiatisk pga kokossmaken och det funkade bra med garam masala, lökpulver, vitlök, rödlök, lite tomatpuré - för färgen - och blandfärsen stekt i kokosfett och lite ister (eftersom kokosfettet tog slut i förtid) tillsammans med en stor hackad röd lök. I botten av formen lade jag hälften av färs-löken och däremellan en påse tinad fryst blomkål och så resten av färs-löken ovanpå. På med ägg-kokosmjölken och överst två långa röda paprikor i ett snett randmönster. Lite för många kolhydrater men jag tar det, för att vi alla skulle kunna äta samma mat. Och barnen åt, oj så de åt. Din variant ska jag nog laga åt mig själv någon gång nu i veckan och frysa in i dagsdoser när jag äter ensam. Kokosmjölken har en liten tendens att stoppa upp viktnedgången men ja gmåste köra med den för sotterns skull, hon ska inte äta mjölkprotein. Ha en skön höstvecka!

Fisken Svea sa...

Ametrin: Härligt! Med de ingredienserna kan det inte bli fel! :P

Mollalena: Jag har ännu inte vågat använda kokosfett att steka i, men det där lät ju helst underbart! Jag tycker ju om både kokosmjölk och garam masala! Nu blev jag hungrig... :P

Anonym sa...

LCHF:aren hemma hos mig gav nog lådan godkänt! Fler nyttiga recept, tack :)

Anonym sa...

Men hödu fisken. Sku aldri fall åss in at laga skild maate åt ader. Noo e de ju vääl åv ti få bra å näringsrikti mat te å. Vaffö sku man vila ge åt ader he som man sjölv tykker e feil ti ita??. Vi åss får bååna å främand å mååga å ader löösörona sama mat som vi iter å allihopa tykker he är he bästa mat de fått :) Mååge too till å me recept.

Fisken Svea sa...

Linn: Jag tror nog att det kommer fler recept! ;)

"Anonym": Itt e ni nu så anonym int... :P
Sidu nu ere ju så, att om ja lagar bara LCHF-mat åt allihop så e ja jo utan mat ti ta me me ti arbejti! No lagar ja LCHF-mat åt all å, å no jildar di he mesta, men imillanåt jö ja sådé. He råddar jo til blodsåkri fö diabetikern i familjen å, som int e redo ti böri me na GI-variant, så he e enklari sådé! Åså ere jo jelten som it tror at an övälevä utan kolhydrater... Men ja lurar an... *fnissar*
Å hedé at mågen vila ha recepti, he e int na bevis på nanting he, he e bara smörasi he! ;)