Leta i den här bloggen

onsdag 30 maj 2012

Kokosmjöl och kokosmjöl


Använder du rätt kokosmjöl när du bakar LCHF?? Jag trodde att jag gjorde det tills jag läste Marianns blogginlägg och konstaterade att jag hade använt ett kokosmjöl med 14,5g kolhydrater/100 g. Det är ju alldeles för mycket alltså. Då hade jag köpt en aluminiumpåse från hälsokostaffären. Så lär det finnas ett kokosmjöl i vit påse också (åtminstone här i Finland på Prisma) som också har ungefär 15 g/100 g. Det enda kokosmjölet man ska använda är det som är i en brun påse. Det är förstås dyrast också.

Vad lära vi oss av detta då? Jo, att man ska läsa på förteckningen med näringsinnehåll hur mycket kolhydrater det finns i mjölet, inte göra som jag - ta för givet att kokosmjöl är kokosmjöl... Men nemas problemas, har du också använt fel kokosmjöl så kan du trösta dej med att det åtminstone var betydligt mindre kolhydrater i det än i vetemjöl!

Jag köper sånt här kokosnötmjöl från en hälsokostaffär i Vasa (det finns flera och jag vet inte om det finns i dem alla). Har du inte vägarna förbi Vasa kan du beställa t.ex. från luomuputiikki.fi. Jag köpte därifrån en gång och det var smidigt och bra. Lite hög portoavgift men det blir nog dyrare att köra ett varv till Vasa...

Här uppe på bloggen har jag försökt få ihop några flikar och på "länkar" försöker jag komma ihåg att skriva in länkar på t.ex. webshopar där man får tag i vissa produkter.

Nu ska jag slänga ihop ett valnötsbröd åt min syster som äntligen får sin närvårdarexamen och ska ha kaffebjudning till helgen.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Rätt sorts kokosmjöl i brun påse lär också finnas på Citymarket i Jakobstad:)

Fisken Svea sa...

Är det sant!?!?!? Åååh så mycket lättare livet skulle bli då! Tack för tipset, det där ska jag kolla när jag har vägarna ditåt! =)

marja sa...

jag har också läst om falskt kokosmjöl, tur att jag råkade köpa rätt på första försöket! ( var det enda som fanns)

http://bakasockerfritt.blogg.se/