Leta i den här bloggen

söndag 15 februari 2009

LCHF-plättar


Ikväll ville jag ha RIKTIG söndagskvällsmat - plättar! Men jag vill ju ha LCHF-plättar! Då bestämde jag mej för att hitta på en blandning... Så här gjorde jag:

Jag vispade upp 2 ägg, blandade i ca.1 dl grynost (=keso) och ca.2 dl grovriven gräddost. Så lade jag en rejäl smörklick i stekpannan och stekte plättar på nästhögsta värmen på spisplattan. Plätten åt jag med tomat-fetaost-isbergssallad-basilika-olivolja.

12/9-09
Nu hade jag glömt att köpa grynost (keso) till plättarna, men jag hade ju fetaost! Jag rev den ganska fasta fetaosten grovt på rivjärnet och blandade i smeten, och jag tror faktiskt att det blev ännu godare nu!!!

3 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Var det gott då?

Hur går det med lchf dieten?

Jag måste nog läsa lite till.

Kram Maud

alegni sa...

mmm... jag älskar plättar o lovar pröva dessa!

Fisken Svea sa...

Maud: Jo, det var jättegott! Precis så crispigt och knaprigt i kanterna som jag vill ha plättarna! Det gäller att ha tillräckligt med smör...
Jo, tack, det går jättebra med dieten! Jag går visserligen inte ner i vikt mera, men jag mår ju så bra och är så pigg och alert! =) Kram på dej också!

Alegni: Plättar är nog en sak som jag saknar från "mitt förra liv", men nu har jag hittat trösten! ;)