Leta i den här bloggen

torsdag 27 november 2008

Snabbmackor


Förresten, man kan ju göra varma ostsmörgåsar också! En kväll när jag ville ha något att äta till téet gjorde jag så här - jag rev ost, ca 1½ dl, och vispade ner ett ägg med osten. Så klickade jag upp fyra ovala högar på ett bakplåtspapper och gratinerade i ca. 200-gradig ugn tills ytan var fint gyllenbrun. Det var så otroligt gott att jag åt upp alla fyra!
Antagligen är de goda att äta kalla också... Det ska jag testa en annan gång... ;)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Låter gott!!! Har försökt följa LCHF de senaste veckorna, bra mår man värken jag haft i lederna har försvunnit nästan helt, de tidigare iskalla fötterna och händerna är numera åtskilligt varmare, MEN jag tycker det är lite små svårt eftersom jag inte tål ägg :( Men det finns massor med annat man kan äta så jag får bara testa vidare!!
Pia, Blendas mamma

Marica sa...

Hördu det där aktualiserar något som jag tänkt lite på ....LCHF dieten ,...den kan man ju oxå gå upp i vikt av om man inte tänker på portionernas storlek eller hur?
(Nu vet ju jag att Svea är trååååådsmal och har LCHF som livsstil, men jag tänkte på oss vanliga dödliga "rultor" som bara behöver få en kanelbulle på Facebook för att gå upp i vikt).
By the way så funkar inte min träning lika bra helt utan kolisar som med så nu försöker jag att äta lite kolisar till frukost och lite till lunch. Men min mage gillar dem inte så ofta lämnar jag bort dem. Sen e jag dålig på att få i mig fett oxå.....

Fisken Svea sa...

Pia: Det kan absolut vara lite krångligare om man inte tål ägg, men det finns förstås annat. Häftigt att din värk nästan försvunnit! Jag har hört fler med samma resultat av LCHF, och såna gånger är det verkligen nytta med dieten!

Pain is...: Allt är relativt, trådars grovlek också! ;)
Men sant, man kan gå upp i vikt också av LCHF! Kanske just därför som LCHF också rekommenderas åt underviktiga människor... Och ifall man kombinerar kolhydrater och fett går man också upp. Har du läst om Gabriella FOlkungers man? Han är en "extremt vältränad brandman" som har ätit LCHF-kost i 3 år (tror jag det var), så nog kan man träna hårt utan kolisar!;) Förresten, hon är ju LCHF-kostrådgivare, och man får skriva till henne och fråga om LCHF! (Det har jag gjort)(länk finns!)Men, men, man reagerar ju nog olika på dieten...

alegni sa...

VA? kan man gå upp också?!? fan tar dig om jag gör det, för det är du som inspirerat mig till detta!
(fast nu har jag ju gått ner 1,5 kg, så än får du inte stryk)
;)

Fisken Svea sa...

Alegni: Ojojoj, jag hoppas verkligen att du fortsätter att gå ner i vikt!!! :P

alegni sa...

idag har jag ätit lutfisk med bränt smör o kryddpeppar o broccolimos. GOTT! jag saknade inte alls potatisen eller vitsåsen!

Fisken Svea sa...

Alegni: Smaskens!!! Jag har funderat på det där med lutfisk, hur man ska ersätta vitsåsen, men nu vet jag! =) Tack för tipset!

Marica sa...

Jag tycker att man struntar i lutfisken och serverar lax ;)

alegni sa...

pain > lax äter vi ofta, så det är roligt med lite variation. lutfisk ska det vara på lillajul, självständighetsafton, dagen före julafton, nyårsdagen o på trettondan, typ :)

Fisken Svea sa...

Pain is...: Så sant, så kan man göra! Men som mina barn sa nyligen "Jag tycker vi äter lax hela tiden", så lite omväxling skadar inte... (Fast jag kan misstänka att du tycker bättre om lax än lutfisk??? ;))

Alegni: Just det, fast jag tillreder lutfisken bara en enda gång per år jag... =)