Leta i den här bloggen

måndag 30 juni 2008

Underbara oliver

Sitter och tänker på oliver... På hur gott det skulle vara med några vitlöks-/chili-/korianderoliver... Men det är ett lättlöst problem, allt jag behöver göra är att resa mej ur stolen, gå ner till köket, öppna kylskåpsdörren och ta fram lådan med oliver...

Recept? Självklart!

Mina underbara oliver
1 dl svarta oliver
1 dl gröna oliver
1 dl olivolja
2-3 msk finhackad koriander (el. bladpersilja)
2 msk färsk pressad citronsaft
2 finhackade vitlöksklyftor
1 finhackad röd chili (kan ev. lämnas bort)

På midsommarafton åt jag oliverna med fiskbuffén, på midsommardagen åt jag oliverna med vitt vin och så har jag testat med varma smörgåsar, grillat kött och tzatziki. Väldigt mångsidiga oliver! Originalreceptet påstår att man ska ha bladpersilja och inte koriander, men eftersom jag är av den bestämda åsikten att persilja inte är till för att ätas så använde jag koriander istället. Dessutom råkade jag ha en sån växt i min örtkruka...

2 kommentarer:

Anonym sa...

*slurp*
det lät minsann mumsigt! Måste verkligen prova på det.
Ha en trevlig sommar, själv nöter jag på sista veckan semester!

Fisken Svea sa...

Men hej Mumma! Så kul att du hälsat på här! =) Ja, prova oliverna, hoppas de smakar!
Äsch, sista semesterveckan är inte så kul, men njut av den ändå! Och så ska du ha en bra sommar sen också! =)