Leta i den här bloggen

lördag 12 maj 2012

Hundtallriksmodellen



Om en hund är överviktig ska man minska på fettet och köttet???? Men en hund är väl köttätare och inte vegetarian, även om många hundar älskar morötter. Knappast skulle en hund välja att bli vegetarian?
Jag har visserligen ingen hund själv längre, för första gången i mitt liv har jag faktiskt levt utan hund i fem år, men jag har tänkt på det här med torrfoder åt hundar och katter. Vi har katter som i huvudsak får burkmat men har torrfoder som "reserv". Men om jag skulle skaffa hund i dag vet jag inte vad jag skulle ge för mat åt den. Fastän den här artikeln jag läste i dag nämner tallriksmodellen så handlar faktiskt artikeln om att tillverka hundmat själv. Fast enligt tallriksmodellen då.

Det är klart, dagens hundar är så förädlade och genestiskt försvagade att de kanske inte klarar av sin naturliga mat längre och har t.ex. en massa allergier. Men skulle allergierna försvinna med naturlig mat åt dem? Jag har inte testat, men hundmatsindustrin säljer massor av "allergimat" och specialmat för allergiska hundar.

Tja, det var dagens filosofiska stund vid frukostbordet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Började t.o.m prata med munnen full med frukost när jag läste artikel i morse!!! Tänk, att om hunden är "lagom stor" så ska den ha typ 5 dl mat, med fett o protein, men är den fet ska den ha 10 dl mat, men med mera grönsaker och mindre fett och protein...Då måste det ju vara så det är i naturen också...eller?!?!?!? Tror knappast vilda hundar, eller deras förfäder var speciellt feta trots sitt födointag, som knappast innehöll annat än fett och protein./Upprörd syster

Fisken Svea sa...

flabb Jag kan riktigt se din reaktion! Ja ser du, jag tror att man räknar annorlunda med hundar, kanske de ska ha bara kolhydrater om de är riktigt överviktiga... Typ...