Leta i den här bloggen

söndag 23 november 2008

Julmat = LCHF !!!

Snart kommer LCHF:arnas favorithögtid - JUL!!! Har ni tänkt på hur LCHF-vänlig julmaten är? Det är egentligen bara kålrotslådan och potatislådan som jag kommer att sakna i år. Ja, och julölen förstås! Fast den vill jag ju ändå inte ha mera, men jag skulle vilja att jag skulle vilja ha den... :P
Igår var vi på lillajulfest i knytkalasform. Jag hade med en blomkålsmoslåda, som alternativ till morots- och kålrotslåda, coleslaw och laxrullader. Annat som fanns på julbuffén var MustaPekka-sås, skinka, kalkon, fetaost-tomat-sallad, ägghalvor med majonnäs, köttbullar, kallrökt lax och så potatis, kålrots- och morotslåda, men de fick vara där bäst de ville... Gissa om jag blev mätt! Och då jag drack vatten med istället för öl eller julmust så blev jag inte däst och pösig efteråt ens.

Jag tänkte att jag skulle ge er recptet på laxrulladerna. Jag tror att receptet fanns i någon tidning för några år sedan, men jag minns inte vilken...

LAXRULLADER
300 g kallrökt eller gravad lax (tänk på att gravad lax innehåller socker!)
100 g färskost (räkor eller örter)
1 dl vispgrädde
lite salt
dill
gräslök
citronklyftor

Rada ut laxskivorna på aluminium- eller plastfolie så de bildar en rektangel. Pressa lite citronsaft över. Vispa grädden och blanda i osten, finklippt dill och gräslök. Salta om det behövs. Pressa i lite citronsaft. Bred ut blandningen på laxskivorna. Rulla ihop som en rulltårta med folien runt. Sätt i frysen några timmar så går det lättare att skära i tjocka skivor sedan.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det förn fel på kålrotslåda? Är det inte nästan bara kålrot?

Anonym sa...

Nja, det e rätt stor del ris o så har kokt kålrot så högt GI (LCHF räknar ju inte i GI men det e enklast att beskriva det så...)! Samma som morötter: kokt=dåligt, råa= ok.
//Honde borttålla systron i Kbh

Fisken Svea sa...

Orange: Kålrot har högre GI än potatis!! (Potatis 69, kålrot 72) Det är jättemycket stärkelse i rotsaker, och LCHF:are ska inte äta "underjordgrönsaker" just p.g.a. det.

Twisted: Nu E du jo no borttålla! Int e jo he na ris i kålråotslådån! He e jo i måoråotslådon he! ;)

alegni sa...

sablar, jag har inte tänkt på att det är socker i gravad lax... men jag sockrar så minimalt, så det räknas säkert inte. eller... ;)

Fisken Svea sa...

Alegni: Om man gravar själv är det ju bara att justera sockermängden. Det är ju socker i sillinläggningar också, men åtminstone i GI räknas att GI-värdet sjunker eftersom det är så fet fisk, så då är det ändå bra med sill, och antagligen funkar lax på samma sätt...

Anonym sa...

Vi oss har vi ris i kålrotslåådon...så he så!!!;) //Snurr snurr

Fisken Svea sa...

Snurr snurr: YÄK, tå ska ja int koma ti ert å äta na kålrotslådo! *tänker efter* Förästin så ska ja int äta na kålrotslådo alls! :P

Anonym sa...

Men jämrans, jag som ofta har ersatt potatisen med kålrot :/

Det bara minskar hela tiden med vad man "får" äta. Jag skulle ju vilja ha nån matigare grönsak till köttet. :(

Fisken Svea sa...

Orange: Du kan ju koka broccoli eller blomkål som du sedan sätter i en form, river ost över, en skvätt grädde och så i ugnen en stund! Det är gott! Eller en blomkålslåda. Det gäller att hitta favoriterna bland det som är tillåtet! =)

Anonym sa...

Jag är LCHF:are och vill slå ett slag för kålroten! Visserligen har den högt GI som Fisken Svea påpekar. MEN GI är ett mått på hur 100 g kolhydrater från ett visst livsmedel påverkar blodsockret. Och du måste äta TVÅ KILO kålrot för att komma upp i 100 g kålhydrader! Mängden kolhydrat/100 g är < 5g, varför kålrot är OK som LCHF-alternativ.

Fisken Svea sa...

Anonym: Är det sant? Intressant, för själv tycker jag att kålroten smakar jättesött, fast jag annars tycker om kålrot. Tack för den infon och God Jul! =)