Leta i den här bloggen

måndag 3 augusti 2009

Blomkålssoppa


Idag ska det bli somrig blomkålssoppa här! Den är så god och alla i familjen älskar den. Det var år 1995 som jag skrev in receptet i min receptbok, och den har kokats ett par gånger varje sommar sen dess. Idag ska jag ändå förnya mej lite och tänker knapersteka bacon att strö över soppan i tallriken!

BLOMKÅLSSOPPA
2 lökar
5 vitlöksklyftor
2 morötter (funderar på att strunta i dem)
2 grönsaksbuljongtärningar (fast jag använder ekologiskt buljongpulver utan tillsatsämnen)
1 liter vatten
1 finhackat blomkålshuvud
1 paket Koskenlaskija-ost (krämig smältost)
½ paket Aura-ost (ädelost)
oregano

Lökarna och vitlöken finhackas och fräses i kastrullen. Fyll på med finhackade morötter, buljong och vatten och koka i 5 minuter. Tillsätt blomkålen som får vara rätt så finhackad. Koka 10 minuter till. (Utan morötter blir koktiden kortare!) Ta kastrullen från värmen och rör ner osten. Krydda med oregano. Knaperstek bacon att strö över soppan med!
OBS! Om man har Aura-ost i ska man vara försiktig med bacon, det blir nämligen lätt för salt då! Jag struntade i både Aura-osten och morötterna idag, det blev jättegott ändå!

4 kommentarer:

alegni sa...

den ska jag laga idag! köpte blomkål o aura igår. måste bara peda in till bybutiken o köpa koskenlaskija idag :)

Fisken Svea sa...

Jag pedade iväg efter både blomkål och ost! =) Nu har jag bakat sesambröd att äta med, ska bara torka det i ugnen först så det blir som knäckebröd.

alegni sa...

jag hann inte igår, men idag ska det ske :)
måste kolla in brödreceptet också!

alegni sa...

ÅHHHHHHHH! den var (är) skitgod! till o med minstingen i familjen gillade den (innan jag la i aura) trots att han inte är nån ostvän!