Leta i den här bloggen

torsdag 4 september 2008

Ratatouille


Ibland känner jag att jag innerst inne har en bondmoras själ. Det är de få dagar i året när jag känner för att ha storkok. Som idag. Det blev en jätteläcker blomkålsmos á la Airamsmat och en ratatouille enligt eget recept. Nu har jag paus innan jag börjar med wallenbergarna som jag ska äta till, i morgon... För en vanlig sketen torsdag får det bli broccoli- och purjosoppa!

Ratatouille

1 st zucchini, squasch eller gurka
1 tsk salt
1-4 lökar (1 räcker om man är på LCHF)
2 paprikor
1 vitlöksklyfta
2 krm svartpeppar
1 burk skalade, konserverade tomater eller 4 färska
1 krm persilja (fast jag lade faktiskt ½ dl!!!)
svartpeppar
salt
(grädde för en smaskig och fettvänligare variant!)

Skär zucchinin i cm-stora bitar, salta och låt dem dra ½ timme. Under tiden hinner du skiva lök och paprika och finhacka persiljan. Häll sen vätskan av zucchinin och klappa bitarna torra i en handduk. Stek dem sen lätt bruna i lite olivolja. Sätt över dem på ett fat och stek sen lök och paprika. Tillsätt svartpeppar, vitlök och persilja. Doppa tomaterna 1 min i kokande vatten, dra av skalen och skär dem i cm-tjocka skivor. (Det var p.g.a. det här momentet som jag använder skalade tomater på burk...) Blanda nu allt i en gryta och koka 10 min. utan lock. Rör om då och då så det inte bränns vid! Smaka av. Gott både varmt och kallt!

Nu ska den här bondmoran gå och koka en soppa!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Shit vad gott det där ser ut! Min mage börjar genast kurra..

Fisken Svea sa...

Henni: Det ÄR gott! :P

Daniela sa...

Åhå! Hittade ditt recept på http://www.lchf-kost.se :D Vilken stjärna du är! ;)

Fisken Svea sa...

Saniela: Wow! Häftigt! =) Vilka intressanta web-sidor du hittar om LCHF! =)