Leta i den här bloggen

tisdag 18 mars 2008

Påsk-stifado!


När jag ändå är i farten med påskrecept så kan jag avslöja det andra av mina två heliga påskrecept också! STIFADO! *uttalas med värme och kärlek i rösten* Stifado är en grekisk nationalrätt som vi blivit vääääldigt förtjusta i när vi besökt Grekland. Genom att själv mixa ihop två recept ur grekiska kokböcker (svenska...) har jag kommit fram till det ultimata stifadoreceptet, så numera är det en riktig påsktradition här i huset att koka fårkött halva påsklördagen. Det är nämligen det som är hemligheten med stifadon, att låta den koka länge, länge, minst 3 timmar!

Stifado

2 kg fårstek med ben
1 kg schalottenlök
ca. 3 dl rödvin, torrt
0,75 dl tomatpuré
3 dl vatten
ca. 5 dl tomatkross
ca. 1 dl olivolja
4 vitlöksklyftor
salt
2 örtbuljongtärningar (basilika&timjan)
1 kanelstång
7 kryddpepparkorn
15 kryddnejlikor

Ansa köttet och skär i 2 cm:s stora kuber. Bryn köttet i olivolja eller smör och sätt dem i en gryta. Häll på vinet. Tillsätt vatten, tomatpuré, tomatkross, olivolja, salt, buljongtärningar och kryddor. Sätt dit benet från fårsteken också! Koka nu köttet i några timmar, minst 2. Skala schalottenlöken medan köttet kokar! Tillsätt nu schalottenlöken och låt koka 1 timme till.

Servera med grekisk klyftpotatis eller ris.

.

6 kommentarer:

Pia sa...

Jag satt å surfade runt mina bokmärken och kom till ditt akvarium. Han jag bor med ropar på en gång "Hedee ska vi laga i påsk". Och som den snälla och sävliga *fniss* hustrun jag är godkänner jag givetvis förslaget :) Tack för receptet!

Anonym sa...

Jaha, ja får no far ett et fårbein ti Prisma imåron ja

Fisken Svea sa...

Pia: Klaaart han ska få stifado till påsk! Det ska min hjälte också få! ;)

Anna Lax: Japp, ja ska å handil et lille bessbejn! =)

Marica sa...

Nämen Svea MÅSTA do skriv ett lille bess bein ???????????????????????????
Nu känns det inte alls som att jag vill ha stifado........
I bland när jag ätit Stifado i Grekland har jag faktist kunna känna lite obehag just för att det är får.....

Fisken Svea sa...

Kaimas: Neee, jag skojade bara, inte är det alls bessbejn, för inte är ju stifadoköttet vitt och lurvigt som bessbejnen är!!!! *ser alldeles oskyldig ut* Jag har en gång talat med ett litet gulligt lamm och sa:"Oj vad du skulle bli god stifado!" ;)

Jimmie sa...

Det är aldrig dumt att ge en kock ett recept, vi uppskattar det alltid eftersom man ofta kör fast i en fas av maträtter som man vet att det funkar.
Så jag är väldigt tacksam för det här receptet och ska verkligen testa det eftersom det verkar otroligt gott.
Ha en underbar kväll/ Jimmie