Leta i den här bloggen

måndag 9 februari 2009

Det ska vara både enkelt och gott! Basta!


Eftersom helgen skulle vara fylld av bakning och kalas hade jag bestämt mej för att ha enkel matlagning. Men som vanligt när jag handlade utan att ha en inköpslista att följa, fick jag en black-out i affären och hade ingen aning om vad jag skulle ha. Det är såna gånger jag är tacksam över köttfärs! Så på söndagen blandade jag ihop en sån här köttfärslimpa:

KÖTTFÄRSLIMPA
1½ kg blandfärs
12 äggulor
fetaost
soltorkade tomater
champinjoner
ca.4 dl grädde
salt
svart- och vitpeppar
bacon eller ost, eller både och!

Finhacka champinjonerna och tomaterna, smula sönder fetaosten. Blanda ihop allt. Stek ett smakprov och krydda mera sen om det behövs! Kladda ut hela härligheten på en ugnsplåt. Rada ut bacon över limpan, eller riv bara ost över, som jag gjorde. Grädda i ca.200 graders ugn i 30-40 minuter. Jättegott! Tyvärr har jag ingen bild på köttfärslimpan, bara på den GI-vänliga kladdkakan jag bjöd på när vi hade kalas! Receptet finns på matklubben.se, men bilden är min egen. Dessutom har jag strött ut grovhackad 81%-ig choklad ovanpå kakan innan den gräddades.

6 kommentarer:

alegni sa...

just så... nu fick du mig att registrera mig på den communityn också ;)

Fisken Svea sa...

Alegni: *fnissar* Men det lär du inte behöva ångra! Man hittar mycket där! =)

Anonym sa...

Hmmm, kom ju inte åt receptet där, men såg att det skulle vara massor med ägg, då kan kan ju Mini inte äta. Så slapp jag baka det då. Fast om jag får receptet kanske jag kan smygbaka nån dag.

//Maria

Fisken Svea sa...

Maria: Absolut! Hinner inte just nu, men påminn mej senare om du inte börjar få något recept! =)

Marica sa...

Jag vill oxå ha det dära receptet, VERKLIGEN !!!!!!!!!! Me like choklad ........

Fisken Svea sa...

Änd juv gad it!