Leta i den här bloggen

måndag 16 juni 2008

Rabarberpaj

När jag gick tillbaka ett år i min gamla blogg hittade jag ett recept på rabarberpaj, och det bästa av allt, det är hjältens recept!!! Fast han har inte använt sig av det receptet nu på länge, och jag som inte livnär mig på sådana livsmedel är kanske lite otacksam att ha som receptförvaltare, men jag kan ju alltid dela med mej! Så här alla (utom Maria 28 år) får ni receptet!!!

Hjältens rabarberpaj med marängtäcke

300 g vetemjöl (½ liter)
150 g smör
1½ tsk socker
3 msk vatten

Marängtäcke
2 äggvitor
1½ dl socker

Knåda ihop pajdegen och sätt i en pajform. Rabarberna skivas och placeras i pajformen. Strö socker över, så mycket du tror det behövs... Grädda i 200 grader i 20 minuter. Vispa äggvitorna till hårt skum. Fortsätt vispningen ännu 5 minuter. Tillsätt sockret försiktigt och vispa massan blank och smidig. Ta ut pajen ur ugnen och sänk värmen till 150 grader. Klicka ut marängen på pajen. Grädda i 150 grader i 20 minuter till. Serveras varm med vaniljglass eller kall med vaniljsås. Sen förstår ni varför jag föll för honom..

7 kommentarer:

Lady of the Lake sa...

Ja, jösses. Få saker tänder väl alla cylindrar som en man som kan baka... eller laga mat... eller stryka sina egna skjortor... eller...

(Jaa? Älskling? Sade du något? Att jag ska sluta surfa runt på nätet nu...?)

Over and out. ;-)

Fisken Svea sa...

Anni: Det är ju inte för inte som han är en hjälte! Men tyvärr lever han bara på räntan nu... ;)

Anonym sa...

Kom du ihåg det där, om min rabarberfobi ;)
//Maria, med ålderskrämpor :)

Fisken Svea sa...

Maria med ålderskrämpor: Klart jag kommer ihåg din fobi! Den har jag tänkt på varje gång jag sett rabarber! =D
På tal om ålderskrämpor, var ni ut och mjukade upp era leder idag? ;)

Anonym sa...

tzzzzz, kolla min blogg får du se vad vi gjorde :)
//Maria

ann sa...

Testade pajen midsommardagen. Suuuuverän. Suger inte rabarber det minsta.

Gött.

Fisken Svea sa...

Maria: *fnissar*

Ann: Kul! Det är en alldeles perfekt midsommarpaj! =)