Leta i den här bloggen

torsdag 25 mars 2010

Majsgryta utan majs...



Redan när mina barn var små brukade jag laga "majsgryta" ibland. Det har blivit mer och mer sällan jag bjudit på den maten, bl.a. av den orsaken att min sambo inte tycker om majs. Men såna helger när han inte är hemma kan vi slå på stort och smaska i oss sånt. Fast det var ju i mitt förra liv... Men barnen ville ha majsgryta så då blev det så. Ännu när jag blandade ihop deras mat hade jag ingen aning vad jag skulle äta. Spännande... Jag gjorde en kylskåpsinventering och hittade en zucchini. Den fick ersätta majsen. Men så ville jag inte ha tonfisk i min mat utan valde bacon istället. Då började fantasin flöda! Här är mitt recept på...zucchinigryta!

Zucchinigryta

1 zucchini, ca. 30 cm
½ lök
1 paket bacon
champinjoner (fast jag öppnade bara burken och glömde slå i dem...)
grädde
chilipeppar
cheyennepeppar

Jag finhackade löken, skar zucchinin i små tärningar, bacon i strimlor och fräste allt i en kastrull. Om jag hade kommit ihåg burken med champinjoner hade jag låtit dem fräsa med... Jag hällde på grädde så att det just och just täckte maten. Jag kryddade och lät puttra ett par minuter, så hällde jag allt i en glasform och lade massor av riven ost på och gratinerade i 200-gradig ugn ca.20 minuter.

På nedre bilden har jag inte hunnit riva osten ännu, men båda lådorna ska täckas med riven ost, och det är förstås den lilla formen som är min.

5 kommentarer:

MalinW sa...

Vill du lämna ut receptet till majsgrytan oxå? Här i familjen skulle den kunna var en hit, tror jag. :)

Fisken Svea sa...

Visst kan jag det!
Majsgryta:
3 burkar konserverad majs eller
motsvarande mängd djupfryst
2 burkar tonfisk
1 stor gul lök
1 stor burk champinjoner
chilipeppar
cheyennepeppar
salt
lite ketchup eller tomatpuré
grädde
riven ost

Hacka löken och fräs den i en kastrull. Häll i majs, svamp, tonfisk, krydda. Häll grädde på så att det täcker allt. Låt puttra 10 minuter. Häll över i en ugnsform, riv ost över. Gratiner i 200-gradig ugn i 20 minuter.

Det här är en jättegod maträtt som dessutom är perfekt att tillreda på sommarstugan när ingredienserna inte behöver stå i kylskåp. Hoppas ni tycker lika mycket om den som vi gör/har gjort här! =)

Anonym sa...

Jag gjorde i går söndag zucchinigryta. Jag gjorde allt efter din beskrivning, t.o.m. glömde att ta fram champinjonburken jag enkom hade köpt! Zucchinin hade kanske rätta längden men var ganska slank.Så för att det skulle räcka för två tärnade jag även en avocado som fick följa med. Det smakade riktigt bra !
Idag-morgon har jag varit kollat blodsockret. Inte ett enda streck förändring trots en dryg månad till som kolhydratallergiker. (6,7). Enda "synden" då jag rannsakar min mathållning är blåbären som förunderligt nog har ett ganska högt kolhydratvärde 8,9 De skulle jag inte vilja avstå ifrån ! BrooBrita

Anita sa...

Hej! halkade in här på ett bananskal kan man lungt påstå..är LCHf:are sen 2 veckor tillbaka och tycker det går superbra..:) ville bara göra ett avstamp och kikar med all säkerhet in igen..ska också prova ditt zuccinirecept en dag tänkte jag..:)

Fisken Svea sa...

BrooBrita: Precis så där vill jag att man ska använda recept, man byter ut eller glömmer eller varierar, då hittar man nya varianter också! =) Bra att det smakade! Ett blodsocker på 6,7 kanske inte är så farligt, vi vet ju inte vad du skulle ha om du åt kolhydrater! Och blåbären, de tycker jag att du ska fortsätta med, det är en väldigt lågt kolhydratmängd i dem! Om du googlar på blåbär och LCHF så finns massor av recept med blåbär i. Jag äter också blåbär i min joghurt ibland, och man behöver ju inte äta så stora mängder! Fortsätt i samma stil bara! =)

Anita: Välkommen till min blogg men framför allt till LCHF-världen! Den är fullspäckade med god mat så här kommer du nog att trivas! Lycka till med ditt nya liv! =)