Leta i den här bloggen

torsdag 9 juli 2009

Olivröra


Min senaste passion är sesambröd med en gudomlig olivröra! Sesambrödet bakar jag en dubbelsats av och torkar i ugnen efter att jag skurit upp det, så får jag knäckebröd! Det gör jag inte för att få äta bröd, utan för att ha något att sätta olivröran på! Receptet på olivröran har jag fått av min syster och svåger, så jag hoppas att de ger sin välsignelse att jag publicerar det...

Olivröra

200 g feta-ost (en mjuk variant, typ Apetina)
1 paket Philadelphia-ost
ca.1 dl grädde
färsk basilika, några blad
2 stora vitlöksklyftor
rödlök
gröna och svarta oliver, ca.3 dl, eller enligt eget tycke.

Pressa vitlöken, smula sönder fetaosten, hacka basilika, rödlök och oliver i små bitar. Rör ihop alla ingredienser så det blir en tjock och bredbar röra. Det här blir en stor sats men den kan sparas i åtminstone 6 dagar, om den räcker så länge...

2 kommentarer:

Marica sa...

Vad tror du galla min sko sej om hede??? Låter ju jätte gott!!!! Hörd annars ljuuudi dett i går kväll å !! Myki arbeit do hadd på sista tin :0)

Fisken Svea sa...

Min galla tycker at he e helt okej dähär! :P
Jåå, ja ha jo juudi memme ja tå ja fälas... Men no ska ja fösök va tystari, ja ha jo som lixom semester... ;)