Leta i den här bloggen

tisdag 8 september 2009

Säg omelett!


Minst en gång per vecka har vi omelett på menyn, en kväll när inga barn är hemma, en kväll när vi äter vad man hittar i kylskåpet. Förra veckans omelett var en ostvariant med min favorit-cheddar Dubliner. Idag hittade jag lite rökt skinka och bacon att använda som grund. Och bara för att den blev så blev strödde jag lite torkad persilja över (persilja är annars inte avsett som föda) och skivade gräddost över. Den blev sååå goood!
Förresten, i både Grekland och Kroatien finns många sorters omelett på menyerna. Jag har hunnit testa både skink-, bacon-, ost- och blandvarianter, och ifall ni ska på resa rekommenderar jag verkligen omeletterna, de är både billiga, goda och framförallt LCHF!

Skinka-bacon-omelett
bacon
rökt skinka
5 ägg (eller fler eller färre)
1 msk grädde/ägg, alltså 3/4 dl i detta fall
lite chilipulver
ost

Först strimlade jag skinka och bacon och fräste dem i smör i stekpannan. Eftersom det kräver hög värme skulle det vara bäst att ta bort köttet och koka ur stekpannan innan man häller i äggsmeten, som kräver svagare värme. Nu blev omeletten lite onödigt "well done" i botten... Nåja, så vispade jag ihop ägg, grädde och lite chilipulver. När omeletten "stannat" skivade jag ost över och sen strödde jag lite persilja över osten. Du kan förstås använda vilka kryddor och ingredienser du vill.

7 kommentarer:

yngli sa...

Alltså ska ja säg va hede liknar.... :) Hande låtsasspyon vi hadd förr :P

Smaklig måltid!

Fisken Svea sa...

He E jo han! =)

zafira sa...

Jag har några LCHF-intresserade klasskamrater som jag visade hit, hoppas det är ok...:)

Fisken Svea sa...

Zafira: Det fick du göra! Alla är välkomna hit! =)

gilla sa...

du har så härliga recept här så nu ska jag nog banne mej i bli LCHF:are också, åtm. försöka....även om du funnits med länge bland mina länkar med just denna blogg så är det sällan jag hittat hit, men nu ska jag nog börja besöka denhär bloggen oftare.

gilla sa...

omelett är billigt och gott och mättande....du har så härliga recept här så jag måste komma ihåg att kika in oftare på denhär bloggen....jag ska nog börja en hälsosammare resa nu ihöst, har tänkt det förr men det stannade upp i konsten, men här finns ju så mycket gott att välja bland så det är ju så enkelt att välja ur menyn. TACK för att du delar med dej.

gilla sa...

nu blev det visst lite tårta på tårta, men trodde att första kommentaren försvann, för det uppstod nåt problem ett-tu-tre, och i min iver så kollade jag inte om den kommit med innan jag skrev en till....men det är väl inte så farligt, du kan ju radera ena om det går :)