Leta i den här bloggen

tisdag 14 oktober 2008

Ostomelett


En enkel, god och mättande lunch är en omelett och idag har jag framställt en av de godaste ostomeletterna jag upplevt. Det kanske berodde på osten, min absoluta favvo när man ska ha ost i maten - Dubliner Cheddar. Då kan det inte bli annat än gott!

Ostomelett
ost, ca.1½ dl riven
3 ägg
1 äggula
4 msk grädde
paprikapulver
vitpeppar
en aning salt
tomatskivor
basilika

Vispa ihop äggen. Krydda. Blanda i osten. Smält smör i en stekpanna, men inte på för hög värme! Häll i äggröran. Skrapa in äggröran mot mitten, så att det som styvnar hamnar mot mitten. När hela omeletten verkar ha "stannat", vrid ner temperaturen, placera tomatskivorna ovanpå och låt omeletten stanna helt. Vrid gärna av värmen i det här skedet! Klipp några blad färsk basilika ovanpå. Servera, ät och njut!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet :) Dethär blir kvällens middag hemma hos oss

Fisken Svea sa...

Linn: Kul om du mina recept kan inspirera! =)

Lady of the Lake sa...

Testa lite hackad, fräst rödlök till! :-)

Fisken Svea sa...

Anni: mmmmmm, tack för tipset, det ska jag testa!=)