Leta i den här bloggen

fredag 3 april 2009

Kebab


Hur har jag kunnat slarva såhär totalt! Här sitter jag med en kebab i ugnen då insikten slår mej - jag har inte gett er receptet på kebab!!! Det är ju hur LCHF som helst det! Och mångsidigt! Resten av familjen (som inte vet att jag smyg-LCHF:ar honom) brukar vilja ha pommes frites med kebaben, och ibland ris, men de viktigaste ingredienserna är ändå kebabsås, vitlöksdressing och tomater! Sen kan man äta majonnäs, tzatziki och nästan vad man vill med! Kebabsåsen köper jag (Korv-Görans)fast det är socker i den, och jag använder den också, men väldigt sparsamt!

KEBAB
2 kg blandfärs
½ dl krossad svartpeppar
2 msk salt

Blanda ordentligt, t.ex. med elvispens degkrokar, men överarbeta inte smeten!
Forma en klabb-liknande "klönt" och linda in den i aluminiumfolie, lämna öppet i ändarna! Placera paketet på en plåt, sätt i ugnen och grädda i 100º C i drygt 4 timmar. Servera med franska, ris eller hur man föredrar det, och så förstås kebabsås. Andra trevliga tillbehör är tomat i bitar, lök och vitlöksdressing.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har ju fått receptet av dig förut och här hemma är den en stor favorit! Fast vi inte alltid har tillgång till den där kebabsåsen utan måste hålla tillgodo med svenska substitut. Men det är ju själva kebaben som är grejen :-) Ett toppenrecept.

Fisken Svea sa...

Jaaa, du har ju receptet från förr du! Det tänkte jag faktiskt på när jag skrev in det hit! =)Det är verkligen gott! Nu tog ju yngsta sonen lite kebab och all kebabsås med sig till studieorten, så innan det blir kvällsmat måste jag ju handla mera sås!

Orange sa...

Tänkte testa receptet imorgon, trots kinkiga barn... (9- och 10-åring). Är lite osäker på pepparmängden med tanke på barnen. Funkar det så som i receptet eller borde man mildra det?

Fisken Svea sa...

Orange: Det kan nog tänkas att pepparmängden får minskas lite, den blir ju nog ganska stark. Och så känns malen svartpeppar starkare än krossad! Min familj tycker om starkt kryddat, men jag använder krossad peppar och då är det lagom åt oss!

Orange sa...

Kebaben blev nog nog, men den fick inte rätt konsistens. Dessutom var den svår att skära i snygga tunna skivor- den morade sönder liksom, fast inte hela. Dock blev det bara vi två vuxna som åt av den, men vid två olika tillfällen och dessutom en matlåda :)

Orange sa...

Men åh, "nog god" skulle det ju stå.

Fisken Svea sa...

Orange: Ja just så, då kanske du hade för magert kött? Eller så var det inte "hoppackat" tillräckligt hårt... Jag har också någongång fått fel konsistens på kebaben, och åtminstone en gång hade jag använt stekmalet som ju är alldeles för magert... Men bra om det smakade bra i alla fall! =)

Fisken Svea sa...

Oj, Disa, tyvärr förstår jag inte ditt språk... =(