Leta i den här bloggen

lördag 15 augusti 2009

Kokosplättar


Jag har inte stekt plättar på sååå länge, och jag tror att hela familjen hade lite plättbrist. Mina planer om att jag skulle servera plättarna med färska blåbär gick om intet när ingen sålde blåbär på torget den tid jag var dit... Men jordgubbar fanns i frysen så då blev det plättar. Basta. För min del blev det kokosplättar. Jag fick receptet av Marina i Nedervetil, men det finns samma recept på hur många ställen som helst på nätet. Det fanns förslag på att mixa kokosflingorna så de blev mjöl, men det lät lite för invecklat så det skippade jag. Det blev jättebra ändå!

Kokosplättar (14 småplättar)
1 dl kokosflingor
1 dl vispgrädde
2 ägg

Rör ihop. Låt stå och svälla en stund. Stek i smör i en plättpanna. Servera med bär och osötad, vispad grädde!

Om man vill ha en saltvariant så funkar det hur bra som helst att bara bre smör på de varma plättarna, eller sätt en ostskiva på plätten och så in i ugnen tills osten smält! Alla sätt är bra utom de dåliga!

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag borde skaffa mig en sådan där plättpanna, för mina flöt ut o såg inte alls lika aptitretande ut. goda var de nog däremot :)
h. alegni

Fisken Svea sa...

Jag köpte min på loppis för 4€ för några år sedan! En rejäl gjutjärnsvariant. =)

lena sa...

Här i huset tycker vi att de är godare än vanliga plättar. Jag köpte en plättpanna enkom för dessa plättar och det har jag aldrig ångrat.

Anna-Carin sa...

Hej! jag hittade precis till din härliga blogg och jag undrar om jag får göra en länk från min receptblogg.

Mvh Anna-Carin

Orange sa...

Jag fick en gjutjärnsplättpanna för måååånga år sen. Det stod nåt om hur man skulle "inviga" den, men jag minns inte hur det var. Hur som helst blev den bränd och trist redan från början. Eller inte bränd, men den ser välanvänd ut... Keso/kvarkplättar funkar utmärkt att grädda små i min teflonpanna, men kanske inte dessa?

Fisken Svea sa...

Lena: Det är verkligen en prisvärd investering tycker jag!

Anna-Carin: Roligt att du tycker om min blogg, och du får absolut länka hit! =) jag var in och kikade på din blogg så nu rinner snålvattnet... ;) Välkommen åter! =)

Orange: Gamla gjutjärnspannor är bäst! Och de ska vara så oljiga att de aldrig blir torra, då funkar de! Jag förstörde en gjutjärnsstekpanna i våras när jag glömde den på spisen... =/ Det ska man inte! Du kan testa att steka i vanlig stekpanna, det går säkert bra, de kanske bara blir lite ojämna i kanterna, men det kan man kanske acceptera? ;)