Leta i den här bloggen

fredag 25 november 2011

[tchevaptschitchi]


Egentligen borde man inte äta mat man inte kan stava till, men nu har jag gjort det. Vår fredagskvällsmat bestod av ...harkel... cevapcici. (Vilken tur att jag bloggat om det förr också så jag kunde kolla stavningen!) (uttalas [tchevaptschitchi]) Men oavsett stavningen så är det så gott! I Kroatien, där man får äta cevapcici överallt och var som helst, serveras den med ajvar och tzatziki. Nu hade jag varken eller och fixade därför en kombination. Jag tog rysk yoghurt, pressade i en vitlöksklyfta, droppade i 6 droppar hot tabasco och kryddade med massor av paprikapulver. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet förrän jag saltade en aning också. Då fick det duga. Men klart att ajvar är godare! Sen hyvlade jag vitkål och satte strimlorna i ett durkslag där jag skållade kålen med kokande vatten från vattenkokaren. Då blev kålen mer lätthanterlig utan att ändra i sin smak.

Nu ska jag se klart på Idol, dricka ett glas torrt, vitt vin, och SEN ska ni få en efterrätt!

Inga kommentarer: