Leta i den här bloggen

tisdag 22 november 2011

Höstlövbiffens frestelser


Förra måndagen hamnade jag på jobbresa och skulle tillsammans med en kollega äta en sen middag på väg hem. Vi stannade först på favoritstället bara för att få veta att köket var stängt. Okej, vi tog nästa ställe och hade där en begränsad meny att välja på. Jag bestämde mej för en lövbiff med kryddsmör och ugnsstekta grönsaker. Visst var det gott, även om lövbiffen verkligen gjorde skäl för namnet (jag var rädd att den skulle blåsa iväg av vinddraget från dörren), och grönsakerna bestod som vanligt mest av morötter, men de var ovanligt  goda. Just då och just där började jag fantisera om bearnaisesås. Det var på måndag, så på tisdag var jag förstås tvungen att tillreda en utomordentligt god bearnaisesås till helgens köttsliga rester. Den var gudomligt god och jag var nöjd.


Inga kommentarer: