Leta i den här bloggen

fredag 18 november 2011

Vitlökssmör


Ni kanske har förstått hur det ligger till med mej, jag måste få testa och pröva på nya saker då och då. Som t.ex. nu när en vän på Facebook skrev att hon hade lagat vitlökssmör. Jamen då är det inte svårt att räkna ut att det skulle tillredas sådant här också! Sagt och  gjort. Jag liksom bara råkade ha smör hemma, och vitlök, och olivolja, och vatten faktiskt också, och en nypa salt hade jag också! Tänk så det föll sig naturligt! Jag mixade ihop till en jämn smet och bredde på ett knäckebröd och njöt! Tack vare oljan blir smöret inte hårt fast det förvaras i kylskåp heller utan är bredbart hela tiden. Det här blev ju en jättestor sats så jag gav bort hälften.

Recept? Javisst!

Lillis vitlökssmör
500 g smör
2½ dl vatten
2½ dl extra virgin oliveoil (= jungfruolivolja)
vitlöksklyftor pressas i efter smak och tycke
några nypor salt

Smöret är säkert användbart både på bröd, på maten och att steka i.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Du detta skall jag tesat också... brukar ofta göra vitlöksmör. :)

Fisken Svea sa...

Det tycker jag att du ska göra! =) Hoppas det faller i smaken för dej också! =)