Leta i den här bloggen

fredag 3 juni 2011

Béarnaisesåsoman


Nu har det varit så mycket om diabetes och gallstenar så jag måste skynda mej att kompensera så ni inte tror att jag är en sån som bara talar om sjukdomar! :D

Ni kanske vill ha ett recept? Men vet ni, jag har haft en tråkperiod nu när jag inte hittat på ett endaste nytt recept, för jag fastnade i béarnaisesåsen... Men nu vet jag ju en sak, nämligen att tröskeln till béarnaisesåsen är hög. Jättehög. Ni vet, det ska vara vattenbad och den kan skära och det är svårt... Då säger jag bara som Brasse - fel, fel, fel!!! Eller jo, den kan skära, och det ska vara vattenbad, MEN, ingen regel utan undantag! Jag frågade en kock om han tillreder béarnaisesåsen i vattenbad, och han gör ju inte det! Då gör inte jag det heller!
Jag gör så här, jag följer receptet först och kokar lagen och vrider sen av värmen på kokplattan, fast jag diskar inte ur någon kastrull, jag torkar ur den med hushållpapper... Nästa steg är att smälta smöret i mikron, tar ut skålen och låter den stå framme och svalna. Sen häller jag i äggulorna och börjar vispa. Då har jag kastrullen på köksön. Så häller jag i lagen och vispar ordentligt. När jag gjort det flyttar jag kastrullen till kokplattan och vispar, vispar, vispar. Eftersom värmen är på avtagande på plattan är jag inte rädd att det ska gå galet, och jag behöver inte vispa länge innan blandningen tjocknar. Då lyfter jag kastrullen tillbaka till köksön, tar skålen med smält smör och häller i smal stråle ner i äggblandningen. Det gäller att vispa och vispa hela tiden! Sen kryddar jag med bara dragon eftersom jag inte tycker att persiljan gör någon nytta i den färdiga såsen... Dessutom har jag köpt "fransk vitvinsvinäger" och jag inbillar mej att såsen blev godare med den! Så kan jag ju tillägga att 10 portioner räckte för fyra personer här... ;)


Men biffarna då? Ja, biffarna, ja! Jag blandade ihop lika delar nötköttfärs och grisköttfärs, tillsatte bara salt och nymalen svartpeppar. Med händerna formade jag biffar som jag stekte i smör (bara första satsen behövde smör, sen fanns fett från biffarna att steka i). Och såsen hann jag tillreda medan biffarna stekte! När jag vände de sista biffarna skar jag skivor av chevré-ost och stekte dem lätt innan jag placerade dem ovanpå biffarna. Inte helt fel!
Och så lite inhemsk gurka till för att hoppeligen inte få någon EHEC-smitta!
Behöver jag berätta att jag var mätt resten av kvällen? ;)

8 kommentarer:

Nina sa...

Hemlagad bea är mums! Jag brukar använda mej av en "fuskvariant" som jag hittat här på gp.se men tydligen finns det inte kvar längre.

3 st äggulor

2 msk färsk dragon (eller 2 tsk torkad)

2 msk dragonvinäger

200 g osaltat smör, skuret i 1 cm tärningar

0,5 st citron

1 kvist dragon, finhackad färsk

Gör så här:

1. Koka upp vatten i en kastrull och låt sjuda. Ställ en rostfri skål eller annat lämpligt kärl ovanpå, utan att den nuddar vattnet.

2. Lägg i äggulor, finhackad färsk eller smulad torkad dragon och vinäger och börja vispa. Vispa hela tiden och lägg i smöret, lite i taget. Ha gärna en kastrull kallt vatten i beredskap intill, för om såsen ser ut att vilja skära sig är det bara att lyfta över skålen dit och kyla den lite. Sedan kan du sätta tillbaka den på värmen och fortsätt vispa med mer smör.

Vispa, vispa, vispa, tills allt smör gått åt och såsen är riktigt tjock. Ställ skålen åt sidan och smaka av med pressad citron.

Blir mums o går fort att laga.

Förresten, var jag in via Lidl i Vasa i dag o såg att den underbara yoghurten fanns på nytt!!

Fisken Svea sa...

Intressant! Tack för den versionen! =) Vispandet är bekant, jo... ;)
Jamen jaa, Lidl i Jakobstad hade också fått yoghurten, men sen när jag skulle köpa mer så var den slut... =( Men det betyder i alla fall att de borde få mer! =)

rifess sa...

Hej! vill minnas att du nämnt att makadamnötter slutat säljas på Lidl, vilket j också konstaterat. Idag på snabbvisit i "Kokkelby" CM hittades dessa delikatessnötter å inhandlades för dyra pengar. "Den lille nöttefabrikken" stod det på påsen.

Fisken Svea sa...

Ååååhhh! Är det sant! Härligt! Jag har säkert ärende dit jag också snart när sommartorget börjar! =) Tack för infon!

Henni sa...

Simon gjorde sin allra första bea här om aftonen. Trots att han försökte följa receptet (ur Vår Kokbok) så missade han sig lite, för han glömde att vattnet skulle vara VARMT i vattenbadet.. :D Hur som helst så vispade han med elvisp och såsen blev fantastiskt fluffig! Och tjocknade sedan när han bara ställde den rakt på plattan (under fortsatt hand-vispning). Den blev nästan som ett tjockt skum.:)

Fisken Svea sa...

Där ser man, det är inte så noga hur man, det viktigaste är att man gör det! Och vilken lyxhustru du är som får en fluffig bea serverad!!! =)

Anonym sa...

Hejsan!
Kokade just Béarnaisesåsen men en stickande smak kommer fram från vinägern. Kokade jag den för kort stund eller var det fel att använda vitvinsvinäger?

Fisken Svea sa...

Oj, svår fråga för en amatörkock... Jag vet ju faktiskt inte, men jag köpte fel vinäger en gång och använde fransk äppelvinäger istället och tyckte att det blev mycket mildare smak. Kanske du kan minska på vinägermängden annars?