Leta i den här bloggen

torsdag 14 april 2011

Nakki = finsk knackkorv

Knackkorv är väl inte den mest exotiska maträtten man kan få, men det är gott. Jag vill ha Vatajas nitritfria knackkorv med 80% kötthalt och blev inte alls ledsen över att det var 30% rabatt på den i min affär. ;) Jag hade tänkt tillreda en coleslaw men så trillade en zucchini i vägen för mej i kylskåpet och jag kom att tänka på "knackkorv och spagetti", och så hade jag ju läst Anna Halléns recept om zucchini-spagetti, så då var saken biff! Eller så var saken korv... ;) Jag kokade upp vatten, saltade, och så hade jag osthyveln och hyvlade zucchinin och släppte ner alla "spagettin" i det kokande vattnet. De skulle vara där i fem sekunder enligt receptet, men jag lät vattnet koka upp innan jag hällde allt i ett durkslag. En rejäl smörklick på var inte fy skam heller! Jättebra spagetti! Majonnäsen jag har på tallriken är Kavlis´ amerikanska dressing. Den innehåller pyttelite kolhydrater och har mindre tillsatsämnen än de andra hamburgerdressingarna i min affär. Och nu kom jag på att jag faktiskt har duglig hemlagad majonnäs i kylskåpet också... En god och snabblagad vardagsmiddag. Få se vad det blir för mat imorgon...

2 kommentarer:

Fru Tallund sa...

Jag testade "spaghettin" redan för ett halvår sen kanske. Jag minns inte om jag missförstått, eller om det skedde i misstag, men de kokade i flera minuter... och sen fanns de nästan inte mer. Tror mer på de där sekunderna, men har inte testat igen.

Fisken Svea sa...

Jag har också för mej att jag testat det förr nån gång. Och visst, sekunder är nog bättre än minuter när det gäller sån här spagetti! =)