Leta i den här bloggen

tisdag 12 april 2011

Förrätten och varmrätten


I lördags hade jag gäster, LCHF-gäster. Vi var fem matglada, pratglada och allmänt glada kvinnor som umgicks, skrattade och åt. Vi har egentligen inga regler för våra träffar utom att det ska vara en tre-rätters-middag. (Fast jag tror att det är en oskriven lag...) Efterrätten har ni ju redan fått ta del av - påskäggen. Men så serverades även både förrätt och varmrätt! Förrätten glömde jag fotografera, men jag tror inte det gör så mycket för den var godare än fin... Och receptet ska ni naturligtvis få! Men först, titta på bilden! Den föreställer vår varmrätt - stifado, tzatziki, olivoljestekta zucchinitärningar och sallad bestående av salladsblad, körsbärstomat, gurka, fetaost, soltorkad tomat, solrosfrön, granatäpple, oliver och olivolja. Vi blev mätta och nöjda kan jag berätta! ;)

Så var det förrätten:

Bacon-tomatsoppa (ca. 6 portioner)
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 paket bacon
1 kg krossad tomat
2 dl grädde
salt
svartpeppar

Hacka löken fint och fräs i olivolja eller smör i en gryta. Pressa i vitlöksklyftorna. Strimla bacon och fräs den tills den börjar bli lite brun. Häll på tomatkross och grädde och låt puttra i ca. 20 minuter. Salta och peppra enligt tycke och smak. Servera med en klick créme fraiche.

Det här är en väldigt mättande soppa som passade utmärkt som lunch och sen förrätt på kvällen.




4 kommentarer:

Ann-Pann sa...

Å som vi åt och så gott det var!!! Jisses va snål jag blev nu igen då jag ser maten!!!!

Fisken Svea sa...

Fast iloilocheerleiloilo :D

Carpe Diem Helena! sa...

Jag kan bara säga att jag och min man har blivt helt Stifadofrälsta efter vår resa till Cypern, vi åt den nästan varje dag, såå himmelsk god, speciellt när den hade marinerats i vinäger, mums! Så idag blir det LCHF stifado ala Cypern, mums!

Fisken Svea sa...

Jamen det ÄR ju så gott! Man blir helt enkelt frälst! =) Smaklig måltid!