Leta i den här bloggen

söndag 3 april 2011

Laxsoppa


Det är jättelänge sedan vi har ätit soppa hos oss, och med jättelänge menar jag LÄNGE. Kanske, eventuellt, i somras... Då tror jag att jag hade kokat en köttsoppa. Men nu, idag, har jag använt mej av mina nya nervbanor och kokat laxsoppa. När jag köper laxfilé brukar jag ugnssteka den eller möjligen steka i stekpannan, men där brukar min fantasi sätta stopp. Men inte idag. Idag funkade det. Det kanske var som för Mark Levengood så "det kom någonstans bakifrån huvudet utan att passera hjärnan", fast i hans fall blev det ingen laxsoppa, men ändå en slags soppa... :D

Så här gjorde jag min laxsoppa:

Laxsoppa
1 kg laxfilé
2-3 msk grönsaksbuljongfond
ca. 2 msk grovsalt
vatten

7-10 kryddpepparkorn
7-10 cm purjolök
2-3 dl grädde
500 g krossade tomater
1 tsk citronpeppar
1 krm koriander
½ burk mascarpone
1 påse räkor
dill

Koka upp ca.1½ l vatten med buljongen och grovsaltet. Dra ut fiskbenen från filén (jag använder en liten tång) och skär filén i några delar. Sätt ner filébitarna i det kokande vattnet och koka några minuter (5-7 min) och kolla så skinnet lossnar lätt från köttet. Ta upp fisken med en hålslev och sätt på ett fat. Häll bort ca. 1 liter av buljongen, men ta den tillvara så kan den användas till nästa fisksoppa! Tillsätt grädde, de krossade tomaterna, kryddorna och mascarponen. Avsmaka. Koka en stund så att mascarponen blir upplöst. Salta mer om det behövs! Bryt laxen i lite mindre bitar, men de får ändå vara stora! Häll i räkorna och klipp ner en hel knippe dill. Rör om och koka upp. Tycker du att soppan är för tjock så spär du ut den med buljong eller grädde. Servera med créme fraiche och färskt bröd.

Just det, brödet! När soppan var nästan klar märkte jag att mitt bröd hade möglat. (Nu kollade jag här på bloggen och ser att jag bakade det 20/3 så det höll "bara" två veckor...) Jag slängde alltså ihop en sats av syrrans frallor, MEN med en liten ändring... Jag måste testa, så jag svängde om lite i receptet. Mängden mandelmjöl och mängden BakePro fick byta med varann! Det blev alltså 1 dl BakePro och 3 msk mandelmjöl. Det blev helt okej faktiskt, men inte så fluffigt och underbart som min syster påstod att det blev när hon gjorde lika... (Måste kolla vilka proportioner hon använde...) Men det var fantastiskt gott ändå och jag ville inte ens ha ost på brödet, bara smör.

Soppan blev klart godkänd och nu ska jag använda den nervbanan ett tag och koka laxsoppa! ;)

6 kommentarer:

Marica sa...

Vad är det där Ferry Food för bok?

Fisken Svea sa...

Jag har länkat till den i påskplaneringsinlägget och i länkfliken här uppe på sidan. Det är ju Björn Ferry, hans om vann OS-guld i skidskytte i vinter, det handlar om! =) Boken handlar om hur Björn Ferry började med LCHF bara 16 veckor (tror jag det var) före OS och om hans träning och förbättrade resultat med LCHF. Men mest är det ändå recept i boken.

Fru Tallund sa...

Jag hade mandelsemlor som möglade på bara några dagar och insåg att jag måste ha dem i kylskåpet. :-/ Fast de hade iofs varit frysta så det kanske blev fukt i påsen?

Fisken Svea sa...

Ojdå! Men det har jag märkt, att det kommer väldigt mycket fukt i påsen. Jag har förvarat mitt bröd i kylskåpet, men nu tänkte jag testa med att ha brödet i brödlådan! Få se då... Fast vi ska ju vara glada att ha bröd som möglar! :)

Hemmet Är Min Borg sa...

mm det där ser ju riktigt gott ut,
Kram Jeanette

Fisken Svea sa...

Visst gör det! Och det var ju förresten också! ;)