Leta i den här bloggen

onsdag 27 april 2011

Vinnaren!

Min dotter fick den sista pannacottan och blev förstås "tvingad" att betygsätta det nya receptet. Och både hon och jag var nöjd, för hon bedömde den som den godaste pannacottan jag lagat! Jag ville ha en fräsch pannacotta med jordgubbarm, men jag började med en vanlig vaniljpannacotta. När den börjat stelna hällde jag i kanske en matsked jordgubbssaft, och ännu lite senare släppte jag ner tre jordgubbshalvor och hällde lite saft till ovanpå och lät den stå i kylskåp igen. Det blev en jättegod, fräsch och läskande pannacotta, och jag kan bara tänka mej hur god det blir att blanda med färska jordgubbar i sommar!

Vaniljpannacotta
2 gelatinblad
3 dl vispgrädde
vaniljstång, alt. ½ tsk vaniljpulver
ev. lite sukrin

Blötlägg 2 gelatinblad. Häll grädden i en kstrull och skrapa ur vaniljstången i grädden. Koka upp. Ta av från spisen och rör i gelatinbladen. Häll upp i tre små glas eller formar och täck med plastfolie. Ställ svalt att stelna. Garnera med bär.

Inga kommentarer: