Leta i den här bloggen

måndag 25 april 2011

Påskafton


Vårt påskfirande förlöpte traditionsenligt med stifado och pasha på lördagkväll. Det är antagligen lag på att vi ska ha trerättersmiddag och så också i år.
En kanske otippad förrätt var gubbrörefyllt ägg, något som var hur gott som helst! (Fast jag kunde ha tänkt mej en hel skål med gubbröra, det var ju så gott!)
Stifadon hade inte fått rätt saltmängd och jag tyckte det var tråkigt att behöva salta extra, men bättre med för lite än för mycket salt, för man kan ju alltid salta extra! Till stifadon serverades grekisk citronklyftpotatis, som jag förstås inte rörde, tzatziki, grön sparris med ruccola, parmesan och pinjenötter, grekisk sallad och brytbröd. Och ja, syrrans bröd kan användas som brytbröd!
Pashan var i år tillverkad enligt det traditionella receptet men istället för 1½ dl socker användes 0,75 dl sukrin. Nami!
Det traditionella Kinderägget efter efterrätten öppnades, tömdes och återbördades till serveringsfatet för att någon annan skulle kunna äta det.

Eftersom min dotter skrivit ett mycket utförligt blogginlägg med fina bilder kan ni titta där, eftersom jag faktiskt inte tänkte på att fotografera annat än förrätten av all maten innan den serverades! Och det är ju faktiskt mina matportioner som finns på bild... ;)

Inga kommentarer: