Leta i den här bloggen

tisdag 12 april 2011

Omelett!


Det har blivit en medelhavsvecka för mej tydligen, men så där är det när jag kommer igång med något... Jag har ju flera gånger erkänt att jag är en periodare! ;)

Omelett är lösenordet nu. Igår tog jag med mej ett paket bacon och två ägg som vanligt till jobblunchen, men när det blev dags att äta ville jag faktiskt inte ha stekt bacon och ägg! Men, jag stirrade in i kylskåpet en stund och så kom den - insikten! Jag hade ju både smör och grädde i kylskåpet så då ska man ju tillreda en omelett! Sagt och gjort. Jag skar bacon i mindre bitar, stekte dem knapriga, vispade de stackars två äggen med ca. 2 msk grädde och hällde över baconbitarna. Men vänta, jag hade ju grevé-ost också i kylskåpet, alltså hyvlade jag ner ett par skivor ovanpå omeletten, lät den stanna till, vände över halva omeletten och lät den sen stå och vila i stekpannan några minuter. Och utan att överdriva kan jag lova att det var den godaste omeletten jag ätit på lääääänge!!!! Men det var väl inget medelhav över den omeletten??? Nej, det var det inte. Det var idag omeletten blev uppdaterad till medelhavsomelett! Jag tog igen två ägg med till jobbet, men den här gången hade jag ingen bacon, men i frysen fanns en förpackning rökt skinka i skivor, den tog jag! En knapp deciliter fetaost och tre soltorkade tomater fick också följa med. Jag skar nu skinkskivorna i mindre bitar och fräste dem i smör. Ägg och grädde vispade jag ihop och hällde över skinkbitarna, strödde fetaost över och tomaterna som jag skurit i mindre bitar. Och visst ja, grevé-ost på igen! Halleluja en sån underbar omelett! Det var nästan så jag hörde de grekiska servitörerna tjattra i bakgrunden...

Någon som kan gissa morgondagens jobblunch?? Jo, halva omeletten från idag! Den var väldigt mättande fast det bara var två ägg! Men så var ju skinkan 180 gram också... ;)

(Bilden hittade jag på svt.se.)

Inga kommentarer: