Leta i den här bloggen

fredag 17 februari 2012

OH NO!!!! [åo nåo]


Till min förskräckelse kom jag till insikt om att fastlagstisdagen är nästa vecka när jag ännu inte får/kan tugga!!!! Men till min stora tillfredsställelse får man faktiskt äta semla (Sverige) / fastlagsbulle (Finland) efteråt också! Det betyder att jag inte bakar än, det gör jag samma dag jag ska äta den. Men receptet har jag i min nya fina bok, fast det finns faktiskt massor av semle-/fastlagsbullerecept på nätet, t.ex. det här ser bra ut.

10 kommentarer:

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Visst är det bra att man kan äta semlan när man vill... man behöver inte äta den på exakt "rätt" dag. :-)

Anonym sa...

Jag bakade dessa häromdagen! De blev skarpa som isbollar så de hamnade i roskis....skriv gärna ut om du lyckades bättre för jag älskar nämligen fastlagsbullor:)

Fisken Svea sa...

Erika: Tänk vilken lycka! =)

Anonnym: Vilket recept? Ur boken?

Unknown sa...

dessa tyckte jag blev kanon men sååå mäktiga!! rekomenderar att göra dubbelt så många av degen!!

Fisken Svea sa...

Antagligen är det som med alla recept, sätter man för mycket mjöl i blir det stenbullar...

joly sa...

Jag gjorde Marianns semlor förra helgen, och dom blev jättegoda! :) Bullarna blev saftiga, och mandelmassan smakade verkligen mandelmassa. :)

Fisken Svea sa...

Härligt, det låter perfekt! Då satsar jag på dem när det är så dags! =)

Annette sa...

Kanske den som fick hårda bullar inte använt rätt kokosnötsmjöl? Det lär väl vara viktigt att man använder det som innehåller bara 4 gram kolhydrater?

Fisken Svea sa...

Kanske det? Jag har faktiskt inte sett mer än en sorts kokosmjöl och på den står ingen kolhydratmängd. Så kan det ju också hända att någon försökt mixa kokosflingor och det lär inte funka.

Annette sa...

Det som finns att köpas på hälsokost (el LCHF-butiken) är väl det med bara 4 g men jag har köpt en påse på Halpa-Halli o på det står ingen kolhydratsmängd :( Enligt Mariann finns det olika mängd kolisar i de olika produkterna o det påverkar egenskaperna vid bakning. Föresten TACK för din fina blogg! :)