Leta i den här bloggen

måndag 27 februari 2012

Kladdkakan


På lördagkväll kom vi plötsligt på att bjuda gäster. Det betydde att jag hasta la vista måste hitta på något att bjuda dem på också! Det blev en kladdkaka ur Marianns bok. Jag tyckte att kakan i receptet var mycket mörkare och så rann det så läckert ur kakan. Min blev inte lika lös men var verkligen försvinnande god! Den smälte i munnen! Den hade jag behövt för två veckor sedan!

Receptet var enkelt och snabblagat.

Marianns kladdkaka
150 g osaltat smör (sånt hade inte jag)
1 dl vispgrädde
4 ägg
4 msk sukrin + ½ krm stevia
3/4 dl kokosmjöl
½ dl kakao
½ tsk vaniljpulver
Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från värmen. Rör i grädden och sedan äggen och sötningen. Blanda kokosmjölet med kakao och vaniljpulver och rör ner i kastrullen. Smöra och bröa (pofiber) en springform (ca.21 cm i diameter). Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i 5-10 minuter. Passa kakan noga, den ska fortfarande vara kladdig inuti ca. 3 sm från kanten och in till mitten. Ta ut och låt svalna. Servera med lättvispad grädde.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej kan du skriva ett recept på kladdkaka för en eller två personer?!
Mvh/