Leta i den här bloggen

måndag 12 mars 2012

LCHF-tjejkväll

Huvudrätten
Vi samlas då och då, fem stycken väninnor som äter god LCHF-mat och umgås, skrattar och trivs väldigt bra tillsammans. I fredags var det så min tur att bjuda på maten. Eftersom jag hade vanlig jobbdag och inte allt för många timmar på mej att tillreda maten valde jag att förbereda allt dagen före. Inte så att allt var klart, men jag hade i alla fall alla ingredienser hemma plus att jag tillredde efterrätten dagen före, halloncheesecake. Den här gången var jag också tillräckligt fiffig för att ha bakplåtspapper i springformen, alltså först sätter man pappret på botten sen spänner man dit kanten och klipper pappret lite finare. (se bilden här nedanför)

Efterrätten
Förrätten bestod av en röra av kallrökt lax, räkor, rödlök, citronsaft, créme fraiche och dill. Det serverade jag i fina likörglas och dekorerade med dill, citron och räkor. Eftersom jag hade en förrättsportion för mycket fotograferade jag inte det jag hade fixat utan tänkte att jag fotar den extra portionen sen, men då hade jag inte räknat med att glaset skulle gå i kras när jag tog ut efterrätten ur kylskåpet...

Så var det då varmrätten. Jag satsade på ett säkert kort - baconlindade, auraostfyllda kycklingfiléer med en sås av Mustapekka- och Pikkusisko-ost med bacon. Den här gången stekte jag rulladerna snabbt i stekpannan innan jag lade dem i ugnen, och det visade sig vara ett smart drag, de blev mycket saftigare! Till det smörstekte jag savoykål, något jag inte testat tidigare men visade sig vara helt okej. Lite spenat fräste jag också i smöret. Körsbärstomat och paprika fanns med på tallriken och så mina marinerade vitlöksklyftor som jag nämnde lite kryptiskt tidigare. De var egentligen inte riktigt klara i fredags, men idag är det en vecka sedan jag lade dem i olivoljan så nu är de klara. De var jättegoda i fredags i alla fall. (Receptet ska ni få i morgon!)

Eftersom det var halloncheesecake som efterrätt serverades den med kaffe, alt. té. Det passar ju utmärkt som efterrätt! Jag dekorerade halloncheesecaken (vadå svengelska...) med grädde och riven mörkchoklad. 

Behöver jag säga att vi alla blev mätta???
Dessutom skrattade vi så mycket så vi lever länge på hela träffen! Tack vänner! <3

Mustapekka- och Pikkusisko-baconsås
1 Mustapekka eller annan svartpepparfärskost
1 Pikkusisko eller annan vitlöksfärskost  (alt. Philadelphia och massor av svartpeppar och vitlök)
1 pkt bacon
4 dl grädde
sojasås (enl. eget tycke och smak)
grönsaksbuljong (enl.eget tycke och smak)

Låt osten, buljong och grädden koka ca.20 minuter på svag värme. Rör om så det inte bränns. Skär bacon i små bitar och stek dem knapriga. Sätt dem i såsen så de får koka med en stund också. Tillsätt mera soya om du vill ha en fylligare smak eller mera sälta.

Lite "värdelöst vetande" åt er som inte bor i Finland - "pikkusisko" är finska och betyder "lillasyster", "mustapekka" betyder "svarte Petter".

Inga kommentarer: