Leta i den här bloggen

söndag 4 mars 2012

Kalasmånaden har börjat

Jag tror att min hjärna har haft sportlov den här veckan som gått. Den har inte fungerat så överdrivet bra faktiskt... Men jag har fungerat! Kanske det är kroppen som är redo att börja jobba igen nu och inte har tid med sånt som att blogga.

Det är väl bäst att ta det hela i kronologisk ordning... (men inte allt idag!)

Min alldeles egna tårta!
I onsdags var vi bjudna på kalas. Som jag skrivit tidigare så kräver jag inte att det ska finnas LCHF-dopp på kaffebordet, men jag blir alltid extra glad när någon bemödat sig att tillverka något bara för min skull. Vem skulle inte bli det! Den här gången fick jag en egen liten tårta som inte alls var så liten när jag skulle ha den själv. Men kan ni tänka vilket kalas - jag fick ju ta hem tårtan som lämnade! Och väl hemma räckte den både åt mej, min syster och hennes LCHF-ande tonåring. Och det ville sig inte bättre än att tonåringen ville ha receptet. SÅ gott var det! Och eftersom hon fick receptet via mej betyder det att jag har receptet.

Tinas chokladfyllda marängtårta
3 dl grädde
½ dl sukrin (eller varför inte 3 msk sukrin och ½ krm stevia)
6 äggulor
200 g mörk choklad
100 g smör
vaniljpulver

Grädden, sukrinet och äggulorna värms så det tjocknar, får EJ koka! Ta av värmen och rör ner 200 g choklad och 100 smör. Smaksätt med vaniljpulver.

marängbotten enligt följande:
4 äggvitor
3 droppar ättiksprit
ca. ½ - 1½ dl sukrin
olja till bakplåtspappret! (viktigt, annars fastnar marängen!)Pensla olja på ett bakplåtspapper. Värm ugnen till 175 grader. Vispa äggvitorna och ättikan till hårt skum. Rör i sukrinet. Bred ut smeten på det oljade bakplåtspappret. Smeten räcker till en hel långpanna, men vill du ha en rund tårta formar du istället två runda marängbottnar.
Grädda i 60 - 70 minuter. Att kakan är mjuk och gummiaktig gör inget, den stelnar när den kallnar och torkar.

Bred chokladen på båda marängbottnarna, bred ut vispad grädde på den undre botten och sätt på den andra marängen. Kom ihåg att det här är ett recept att använda undantagsvis! ;)

3 kommentarer:

Margot sa...

Men oj så gott det ser ut, få se om jag inte måste göra ett undantag snart när det blir min födelsedag:))
Ha en trevlig dag!

Pauline sa...

Hej,
Jag jobbar för sajten HittaRecept.se. Vi såg att du har goda recept i din blogg (http://fiskensvea.blogspot.com/) och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".

Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på HittaRecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

Vänlig hälsning,

Pauline Torres
pauline@hittarecept.se

Fisken Svea sa...

Margot: Se där, en till som snart har födelsedag! Då är du också fisk! =) Ha en trevlig dag du också!