Leta i den här bloggen

lördag 12 april 2008

Min s.k. trädgård


Det finns bara en sak som är värre än att ta bort humle på våren, och det är att ta bort humle på hösten... Då är nämligen humlen våt och seg. Nu var den torr och hård och gick att klippa sönder med sekatören. Visserligen fick jag inte bort allt, det har sökt sig in överallt, under takrännor och takplåt...
Ja just det, vi har utfört årets första trädgårdsarbete! Sopade några kilo grus från gången ut till infarten, drog "riktiga" rännilar med gummistöveln. (Fuskrännilar gör man med spade!) I en strålande vårsol blev ryggen svettig av att jobba, och hade vi haft ut trädgårdsmöblerna hade vi druckit eftermiddagskaffet i solen!
Krokusarna trivdes också och blommade vackert gult! Nu hinner jag ännu med en promenad före kvällsmaten!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har också humle, men jag brukar inte ta bort den. Bara om det blivit torra kvistar. Det börjar grönska igen från de gamla revorna. Hyresv. sa att vi inte skulle riva ner den. Men ett år växte allt upp från roten. Troligen hade det gamla frusit. Så hur skall den eg skötas, rivas ner varje år eller inte?/Bianca

Anonym sa...

vi har ingen humle, men nog är det vackert o dekorativt, men det skulle inte passa på vårt hus....här har vi inte påbörjat nån vårstädning därute ännu...o just nu snöar det för fullt :(( så nu är marken vit igen. /Gilla

Fisken Svea sa...

Bianca: Humlen ska nog klippas ner, men det är ingen skillnad för själv växten om man tar ner den på hösten eller våren. Vi har alltid tagit ner vår, och varje sommar växer den upp över taket! Humlen kan växa t.o.m. 20 cm på ett dygn!
Jag undrar om det inte är vildvin som din hyresvärd blandar med nu, för vildvin funkar på det viset som han sa.

Gilla: Här har vi också snöväder idag så det är nog tur att vi hann med lite röjning igår, för idag finns ingen inspiration till något sånt!

Anonym sa...

Jag började söka nätbilder på vildvin och det såg misstänkt likt ut som det vi har. (jag är trädgårdsanalfabet)Men det har i alla fall inte blivit en sån där väggmatta som det är på vissa hus. Endast några långa revor. Kanske för att jag knipsar av det när det börjar förgrena sig och bli för långt. /Bianca

Fisken Svea sa...

Bästa kännetecknet på vildvin är nog att den blir så vackert vinröd på hösten, och den är inte heller lika snabbväxande som humlen. Humlen är grön ända tills den fryser.