Leta i den här bloggen

måndag 7 april 2008

Bara för min nyfikenhet!


Jag tror inte att man ska hålla på och kolla sitt kolesterolvärde, det är ju som att mäta kroppstemperaturen då och då. Och precis som med febern hjälper det inte att ta medicin för att sänka kolesterolen, det är ju bara att ta bort ett symtom det! Men nu när jag hållit på med GI-dieten i 7½ månad, och det är lika länge sedan mitt senaste kolesterolprov (som var lätt förhöjt), var både företagsläkaren och jag nyfiken på hur det påverkats. Imorgon vet jag.
Hör du till de fettskrämda som tror att förhöjt kolesterolvärde är det värsta som kan drabba dej? Då ska du läsa "kolesterolmyten", och det kan alla andra göra också, inte bara fettskrämda! Kostdoktorn skriver också en hel del om kolesterol.
Men en sak talar emot ett sänkt kolesterol - fet fisk är hälsosamt, och nu är jag faktiskt inte fet... ;)

4 kommentarer:

Marica sa...

Fet fisk????? Ha haaa nu är du mest som en slimmad strömming=D Jag kommer ihåg att jag nån gång läst i din .fi blogg orsaken till att du heter Fisken Svea men nu funkar inte min hjärna 100% längre så kan du upprepa varför du är en fisk???

Fisken Svea sa...

Slimmad strömming! *gapflabbar*
Jag är fisk för att jag är född sådan! Alltså i fiskarnas tecken! ;) Men så har jag nästan alltid haft fisken som min logo, och nu samlar jag faktiskt på fiskar! Jag borde räkna dem nångång... =)

Anonym sa...

Intressant! Borde åxå gå och få sugit ur lite kolesterol ur min arm för att se om den ändrat nåt.../Skweddan

Fisken Svea sa...

Skweddan: Det kan du ju! Först imorgon får jag reda på alla mina värden!