Leta i den här bloggen

söndag 13 april 2008

GI-crépès

Så länge som jag kan minnas är söndagkvällar perfekta för plättar eller våfflor, och traditionen går vidare. Det bara blir så. Kanske matinspirationen inte räcker längre än till söndagslunchen... Men plättar och GI är ju ingen bra kombination, så då får man tillreda nåt annat, men liknande. Det finns ju grynostplättar, men jag håller mej till favoriten "polarbröd". Och av dem gör jag mej några crépès. Har ni polarbrödreceptet kvar? Jag ger det igen för säkerhetsskull... Man tar några polarbröd, smetar på lite smält- eller färskost (som murbruk), en eller två skinkskivor och så ost. Och så skjuts in i ugnen där de får gratinera tills osten smält och blivit lätt solbränd. Alternativt kan man sätta lite överbliven köttfärssås på "brödet", ost på och vips har du en "varmsmörgås"! Och naturligtvis kan resten av familjen lika bra också äta GI-versionen, men ifall de har plättar så kan man sätta en skinkskiva och några ostskivor på, vika ihop på mitten, och mitten igen, värm i ugnen så osten smälter och du har en grekisk crépè!

Polarbröd (receptet från kolhydrater.ifokus.se)

6 äggulor
6 äggvitor
250 g grynost
ca 4 dl riven ost

Låt grynosten rinna av en stund. Mixa äggulor och grynost. Blanda i den rivna osten. Vispa äggvitorna hårt och blanda ner i den övriga geggan.
Klicka ut smeten i små plättar på ett bakplåtspapper. (blir ca.12 st)
Grädda i 175 grader i 20 min

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är en speciell känsla som dyker upp på söndagkvällar tycker jag. En sån där konstig, plättaktig, helgen-är slut-känslan och-all-fantasi-för-matlagningskänslan tar vid, och vad passar väl inte bättre då än mat från barndomen!/skweddan

Fisken Svea sa...

Jag tror att du fick det samlat i ett nötskal, hela känslan... :P